Kontakt ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń
tel.: (+48) 56-611-38-10

"MIĘDZY SŁOWAMI' - WYSTAWA TOMASZA BARCZYKA

Zdjęcie ilustracyjne

Serdecznie zapraszamy na wystawę "Między słowami" dr hab. Tomasza Barczyka, prof. UMK z Katedry Grafiki, której wernisaż odbędzie się 5.12.2025 roku o godzinie 17:00 w Galerii Suszarnia w Centrum Kultury Browar B we Włocławku. Wystawa dostępna będzie do 24.01.2026 roku, a prezentować będzie prace z dwóch cykli, które obecnie dominują w twórczości Tomasza Barczyka.

Chronologicznie pierwszy z nich – Wizualna poezja automatyczna – to cykl, którego początki sięgają 2013 roku. Wtedy właśnie powstały pierwsze grafiki i kolaże, w których obraz budowany był wokół elementu poetyckiego, konstruowanego według określonego systemu. Polega on na rozmyślnym wyselekcjonowaniu słów lub krótkich fraz z przypadkowej strony jednej z książek z księgozbioru autora. Z nich – zgodnie z kolejnością występowania w tekście – powstaje dziesięciowersowy wiersz. Proces pozyskiwania słów ma zatem charakter automatyczny i powtarzalny (losowa strona, stała liczba wersów), jednak ich wybór oraz końcowy zapis stanowią już świadomy akt twórczy. W tym sensie różni się on od dadaistycznych, stochastycznych kompozycji poetyckich budowanych z przypadkowych słów.
Ta autorska forma poetycka staje się następnie osią konstrukcyjną obrazu w ramach wizualnej poezji automatycznej, której genezy można doszukiwać się w tradycji poezji konkretnej.
Odręczny zapis tekstu, zestawiony z geometrycznym anturażem, stał się również inspiracją do syntetycznych, linearnych rozważań w cyklu BOX SYMPTOM, który wyewoluował z wcześniejszej drogi twórczej artysty. Łączy on dwa aspekty od dawna obecne w jego grafikach i obrazach. Pierwszy – geometryczno-konstrukcyjny – odnosi się do porządku i struktury, drugi zaś wynika z poezji automatycznej oraz idei pisma jako śladu na płaszczyźnie, a wręcz pisania jako formy rysunku.
Oba te składniki tworzą harmonijne kompozycje, w których pojawia się także wątek optyczny. Minimalizm oraz ograniczona paleta kolorystyczna – czerni, bieli, szarości i złota – mają ułatwić proces metafizycznego studiowania „czystego obrazu”, pozbawionego oczywistej treści. W tym procesie sztuka staje się intelektualną grą balansującą na styku myśli i wyobraźni, a idea sześcianu (boxu) otwiera przed widzem możliwość wglądu w nieograniczone, abstrakcyjne przestrzenie.

Tomasz Barczyk urodził się w 1975 roku w Chełmie. Studia w latach 1996–2001 na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu na Kierunku Grafika ukończone z wyróżnieniem. Uhonorowany Medalem Tymona Niesiołowskiego za najlepszy dyplom artystyczny. Od 2002 wykładowca w Katedrze Grafiki w macierzystej uczelni w Toruniu, obecnie na stanowisku profesora uczelni. Twórczość w zakresie malarstwa, grafiki artystycznej, zajmuje się również wizualną poezją automatyczną.  Prace nagradzane i wyróżniane w konkursach m.in. 1. Nagroda XIII Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego (2023), nagroda w XII Międzynarodowym Konkursie im. Józefa Gielniaka (2013), czy wyróżnienie w 7. Triennale Grafiki Polskiej (2009). 
Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach publicznych Galerii 72 Muzeum w Chełmie, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

W dorobku artystycznym ma kilkanaście wystaw indywidualnych (Galeria 72, Chełm; Wozownia Toruń; Galeria Spodki Białystok; Farbiarnia Warszawa) i ponad 200 zbiorowych, np.: Galeria 72 – 50 lat kształtowania przestrzeni dla sztuki – 1972–2022 oraz Odmienne postawy – cztery przestrzenie. Mistrzowie współczesności z kolekcji Galerii 72, Muzeum w Chełmie, 2020/2021;  VII i VI Piotrkowskie Biennale Sztuki, galeria Ośrodka Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski; 2019 Ulsan  International  Woodcut Biennale, Ulsan, Korea Płd.; 9. Międzynarodowe Triennale Grafiki KOLOR W GRAFICE, Wozownia, Toruń, 2018, 2021, 2024; TransPRINT, NOESIS Thessaloniki Sience Center and Technology Museum, Saloniki, Grecja, 2018; Kropka w kropkę / Muzealne mody, Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń, 2016; East and West, a good relationship, L’écurie, espace d’art contemporain, Liège, Belgia, 2014; i wiele innych.

pozostałe wiadomości