W wydawnictwie MDPI w szwajcarskiej Bazylei ukazała się drukiem zbiorowa monografia pt. „Cultural Diplomacy and Informal Artistic Relations in East Central Europe in the 20th Century: A Global Perspective”, której redaktorką jest prof. Irena Dżurkowa-Kossowska z Katedry Historii Sztuki XX w. w Europie Środkowej i Na Emigracji, a wraz z dr Katarzyną Cytlak z Katedry Historii Sztuki Nowoczesnej i Pozaeuropejskiej są jej współautorkami.
Publikacja obejmuje artykuły badaczek i badaczy zaangażowanych w krytyczny dialog nt. historii i społeczno-politycznych uwarunkowań międzynarodowej wymiany kulturalnej, w tym objazdowych wystaw sztuki. Niniejszy tom stanowi znaczący wkład w rozwijającą się dynamicznie dziedzinę historii wystawiennictwa, która dowodzi, że ekspozycje sztuki - de facto dalekie od pełnienia roli neutralnych przestrzeni estetycznej kontemplacji - są głęboko osadzone w politycznych, ekonomicznych i ideologicznych realiach.
Badania nad wystawienniczymi strategiami i kuratorskimi praktykami zyskały istotną pozycję w dyskursie naukowym, kierując uwagę na mechanizmy determinujące scenariusze, aranżację, promocję i recepcję ekspozycji sztuki. Ten stosunkowo nowy paradygmat historiografii sztuki w znikomym stopniu odnosi się jednak do dyplomacji kulturalnej uprawianej w Europie Środkowo-Wschodniej. Niniejsza monografia wypełnia częściowo tę lukę, analizując przykłady międzynarodowej, transnarodowej i transregionalnej wymiany kulturalnej zarówno wewnątrz regionu, jak i z krajami leżącymi poza jego granicami. Autorki i autorzy podjęli refleksję nad oficjalnymi inicjatywami rządowych agend oraz nad niezależnymi projektami kulturalnymi, kreśląc wielowymiarową mapę mobilności artystycznej kształtowanej przez ideologiczne sojusze, geopolityczne uwarunkowania i instrumentarium soft power stosowane na globalnej arenie.
Zebrane w monografii artykuły analizują różnorodne formaty objazdowych wystaw funkcjonujących nie tylko jako narzędzia dyplomacji, lecz również jako sporne przestrzenie kulturowe. Przedstawione case studies obejmują szerokie spektrum działań - począwszy od dwustronnych porozumień międzyrządowych zawieranych w latach 30. XX wieku, poprzez dyplomację kulturalną okresu zimnej wojny po (nie)oficjalne artystyczne wymiany transregionalne w powojennych dekadach - działań realizowanych w Polsce, we Francji, na Węgrzech i na Litwie, w Finlandii, Austrii, Serbii, Związku Sowieckim, Stanach Zjednoczonych, Argentynie i Chinach. Zgromadzone w tomie teksty ukazują, w jaki sposób sztuka była mobilizowana w celu budowania atrakcyjnego wizerunku poszczególnych państw i tworzenia zideologizowanego przekazu, często poprzez zacieranie granic między promocją kultury a realizacją politycznych agend. Monografia zaprasza czytelnika do namysłu nad sferą kultury rozumianą jako dynamiczna przestrzeń, w której tożsamość narodowa bądź genderowa, polityka pamięci i globalne imaginaria nie tylko znajdują swoje odzwierciedlenie, lecz są aktywnie konstruowane i poddawane negocjacji.
Obszerny wstęp autorstwa prof. Kossowskiej przedstawia zarówno historię badań nad objazdowymi wystawami jak i terminologiczne zawiłości dotyczące geopolitycznego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Autorka wskazuje kulturowe wyróżniki i wewnętrzne zróżnicowanie kulturowe tego obszaru, naznaczonego burzliwą historią, niestabilnymi granicami, imperialistyczną opresją i brakiem ciągłości państwowych struktur. Prezentuje także przekrojowe ekspozycje sztuki wywodzącej się z Europy Środkowo-Wschodniej, które pokazywane były w różnych lokalizacjach na świecie w okresie międzywojennym, epoce komunizmu i po polityczno-gospodarczym przełomie lat 90. XX w.
Książka dostępna jest także online na platformie MDPI Books TUTAJ oraz na wielu innych platformach dystrybucyjnych.
Dotychczas elektroniczną wersją monografii zainteresowało się 32190 odbiorców.
ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń