Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w cyklu wykładów Krzysztofa Cieszkowskiego, historyka sztuki i wieloletniego pracownika Tate Gallery w Londynie, zatytułowanym Critical Reading of Art Historical Documents.
Daty wykładów: 18.11.2025, 25.11.2025, 02.12.2025. Wystkie wykłady odbędą się o 12:30 w sali 101 w budynku głównym naszego Wydziału.
Trzy półtoragodzinne wykłady oparte są na doświadczeniach autora związanych z jego pracą w londyńskim Tate oraz na na jego badaniach sztuki, a omawiane przykłady zaczerpnięte są głównie z brytyjskiej historiografii sztuki.
Wykłady zbudowane są wokół pytania o to, czemu studiujemy historię sztuki, a poszczególne wątki dotyczą informacji o sztuce, które postrzegamy jako prawdziwe, choć nie zawsze takie są. Omówione zostaną przykłady błędów i nieporozumień związanych z brakiem materiałów źródłowych, subiektywne opinie krytyków, a także przykłady fałszerstw dzieł sztuki. Dowiemy się także, na ile badacz sztuki powinien uwzględniać deklaracje samych artystów o sztuce przez nich tworzonej i ich własnej praktyce artystycznej.
Wykłady przeprowadzone zostaną w języku angielskim i składać się będą z następujących części:
Wykład pierwszy - wtorek, 18 listopada 2025, godzina 12.30, sala 101 (WSzP, Sienkiewicza 30/32)
1. Definitions. Why we study art and its history. Facts, truth, information, data, evidence, corroboration.
2. What? Scarcity of source material. The danger of suspending disbelief as a result of relief at finding that any documentation exists.
Wykład drugi - wtorek, 25 listopada 2025, godzina 12.30, sala 101 (WSzP, Sienkiewicza 30/32):
3. Who? Motives of a writer of document – err on the side of suspicion.
4. When? Artworks and documents came into being at a specific moment in time.
Wykład trzeci - wtorek, 2 grudnia 2025, godzina 12.30, sala 101 (WSzP, Sienkiewicza 30/32):
5. The case of John Drewe and John Myatt. Forgeries in general. Drewe & Myatt’s scheme for forging works by 20th century masters.
6. The case of Francis Bacon. Documenting Bacon’s work. How far should the researcher allow the artist himself to determine how he is evaluated? Is the artist the best judge of his own work?
Wykłady są otwarte dla wszystkich chętnych. Zapraszamy studentów kierunków teoretycznych, artystycznych i kierunku Konserwacja i restauracja dzieł sztuki oraz wykładowców z Wydziału Sztuk Pięknych, a także słuchaczy z innych wydziałów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Krzysztof Cieszkowski:
Urodzony w 1948 roku w Londynie. Historyk sztuki, absolwent University of Nottingham, podyplomowych studiów w Queen’s University Belfast, a także w University College London i Birkbeck College London. W latach 1978-2013 pracował w Tate Gallery (obecnie Tate). Publikował w „Burlington Magazine”, „Times Literary Supplement”, „Art Monthly”, „History Today”, „Literary Review”, „Blake: an Illustrated Quarterly”, „Journal of the Royal Society of Arts”, a także w „Polityce” i w „Obiegu”. Autor bibliografii w katalogach wystaw w Tate Gallery, Royal Academy of Arts i Imperial War Museum, a także w katalogach Francis Bacon: catalogue raisonné i Alan Bowness: writings 1950-2016. Tłumacz tekstów z dziedziny historii i teorii sztuki. Mieszka i pracuje w Londynie.
ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń