
Mamy przyjemność ogłosić rozstrzygnięcie konkursu "Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce" (absolwenci roczników 2022/23, 2023/24)!
Konkurs został zainicjowany przez cztery polskie uczelnie kształcące konserwatorów i restauratorów dzieł sztuki. Jego celem jest spotkanie w gronie środowiska naukowego, wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń, ale przede wszystkim ocena działalności artystyczno-naukowej absolwentów, interdyscyplinarności kierunku i podejmowanych przez dyplomantów wyzwań.
18 lipca 2025 roku jury rozstrzygnęło zmagania konkursowe tegorocznych finalistów.
Nagrody otrzymały:
I nagroda – mgr Emilia Gdak / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
za pracę magisterska praktyczną: Rekonstrukcja wielkoformatowego obrazu olejnego na płótnie autorstwa Leona Biedrońskiego (1837-1907) z ołtarza Przemienienia Pańskiego kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie, promotor: dr Mateusz Jasiński, za pracę magisterska teoretyczną: Problematyka technologii malarstwa wielkoformatowego na podłożach płóciennych od XVI do końca XIX w., promotor: dr Mateusz Jasiński oraz za aneks konserwatorski: Konserwacja i restauracja obrazu „Autoportret’ – Adolf Gottlob Zimmermann, 1821, ol./płótno, Wcześniejszy tytuł: „Portret malarza”, promotor: dr hab. Joanna Czernichowska, prof. ASP
II nagroda – mgr Marcelina Siwik / Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
za pracę: część A1: Konserwacja i restauracja pieca kaflowego z wrocławskiej kamienicy przy ulicy Traugutta 35b, promotor: dr Maria Gąsior, promotor pomocniczy: dr Piotr Romiński, autor badań specjalistycznych: dr Marek Weselski, konsultant: Maciej Burdzy, część A2: Kopia kafla z wizerunkiem kariatydy oraz kafli szkliwionych pochodzących z pieca wrocławskiej kamienicy przy ulicy Traugutta 35b, promotor: dr Łukasz Karkoszka, część B: Sposoby montażu zabytkowych pieców kaflowych oraz propozycja ekspozycji i montażu pieca kaflowego z wrocławskiej kamienicy przy ulicy Traugutta 35b, promotor: dr Maria Gąsior, promotor pomocniczy: dr Piotr Romiński, konsultant: Maciej Burdzy
III nagroda – mgr Dominika Szmurło / Wydział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
za pracę: część konserwatorsko-artystyczną pracy magisterskiej: Rzeźba wolnostojąca – grupa centralna surtout de table „Jeleń napadnięty przez ogary”, Maison Samson, XIX/XX w., Muzeum-Zamek w Łańcucie, promotor: dr Aleksandra Gralińska-Grubecka oraz część teoretyczno-badawczą pracy magisterskiej: Wykorzystanie błękitno-zielonej infrastruktury w procesie ochrony zabytków. Alternatywne metody osuszania fundamentów poprzez wprowadzanie nasadzeń zielonych, opiekun: dr Anna Zaręba
Wyróżnione zostały:
mgr Oliwia Gabryś / Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
za pracę Przywrócenie stabilności konstrukcji oraz wartości ekspozycyjnych w ramach konserwacji XVIII-wiecznej nakrywy na chrzcielnicę, pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu, promotor: dr Janusz Sarkowicz;
mgr Justyna Basta / Wydział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
za pracę: część konserwatorsko-artystyczną pracy dyplomowej magisterskiej: Chińskie drzeworyty z przedstawieniem Konfucjusza wraz z uczniami, z końca XIX wieku, ze zbiorów Muzeum Misyjno-Etnograficznego Księży Werbistów w Pieniężnie, promotor: dr Jolanta Czuczko, część teoretyczno-badawczą pracy dyplomowej magisterskiej: Problematyka identyfikacji tradycyjnego chińskiego drzeworytu czarno-białego, promotor: dr Jolanta Czuczko;
mgr Paulina Staszkiewicz / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
za pracę magisterską praktyczną: Konserwacja rzeźby drewnianej polichromowanej Chrystus Ukrzyżowany (2. poł. XIV w.) ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski, za pracę magisterską teoretyczną: Aranżacja i ekspozycja drewnianych gotyckich krucyfiksów z XIV w., promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski oraz za aneks konserwatorski: Konserwacja polichromii w grobowcu Meru na nekropoli Asasifu Północnego w Egipcie, promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski;
mgr Karolina Dyduch / Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
za pracę: część A1: Konserwacja i restauracja dwóch witraży nowożytnych (XVI w.), malowanych emaliami, z przedstawieniami heraldycznymi o numerach a1 i a2, pochodzących z okna sI z kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Chociminie, promotor: dr hab. Marcin Czeski, część A2: Kopia wraz z rekonstrukcją tarczy herbowej witraża nowożytnego (XVI w.), malowanego emaliami, z przedstawieniem heraldycznym o numerze a2, pochodzącego z okna sI z kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Chociminie, promotor: dr hab. Marcin Czeski, część B: Przyczynek do rozpoznania warsztatu witrażowniczego z Pomorza Zachodniego na podstawie obiektów z kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Chociminie, promotor: dr Paweł Rzeźnik.
Tegoroczna, tj. trzecia edycja konkursu odbędzie się na Wydziale Sztuk Pięknych w Toruniu, a otwarcie wystawy pokonkursowej będzie miało miejsce 12 grudnia 2025 roku w Galerii Dworzec Zachodni w Akademickim Centrum Kultury i Sztuki Odnowa.
Kuratorami wystawy i organizatorami konkursu są dr hab. Sławomir Kamiński, prof. UMK lub i dr Kinga Szczepińska.
W przedsięwzięciu biorą udział ASP im. E.Gepperta we Wrocławiu, ASP im. J. Matejki w Krakowie, ASP w Warszawie oraz WSzP UMK w Toruniu.
O KONKURSIE
Konkurs "Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce" organizowany jest przez wszystkie cztery polskie uczelnie, kształcące konserwatorów-restauratorów dzieł sztuki, a jego gospodarzem w tej edycji jest Wydział Sztuk Pięknych UMK - wystawa pokonkursowa i towarzysząca jej sesja naukowa będą jedną z ostatnich imprez Jubileuszowego Roku UMK, a jednocześnie stanowią niejako preludium do obchodów nadchodzącego w przyszłym roku jubileuszu 80-lecia Wydziału Sztuk Pięknych.
Konkurs "Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce" jest sposobnością do spotkania w gronie środowiska konserwatorskiego, przede wszystkim ale nie tylko akademickiego. To okazja do wymiany doświadczeń, czas na dyskusje i oceny. Prace magisterskie, których tematy i wyniki są w tym momencie upowszechniane, powstawały w wielu pracowniach. Realizacje konserwatorsko-restauratorskie dotyczyły bardzo różnorodnych zabytkowych dzieł sztuki z kraju i zagranicy, w interdyscyplinarnych badaniach dotykano problemów warsztatowych poszczególnych grup zabytków, pochylano się nad najnowszymi metodami badawczymi, testowano nowe materiały i technologie. Jest to również czas refleksji nad kondycja naszego kierunku, czas stawiania pytań o aktualne potrzeby, wytyczania celów. Otwarty charakter wystawy i sesji oraz towarzysząca publikacja są także formą popularyzowania najnowszych osiągnięć, formułowania wytycznych pomocnych w praktyce zawodowej – na wielu etapach planowania i realizacji prac.
Uczestnicy ogólnopolskiej rywalizacji wyłaniani są w konkursach wewnętrznych na poszczególnych uczelniach. Każda jednostka typuje cztery osoby. Międzyuczelniane jury konkursowe, w skład którego wchodzi JM Rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – gospodarz wydarzenia oraz Dziekani i Komisarze z Wydziałów kształcących konserwatorów, przyznało na podstawie przygotowanej dokumentacji, zgodnie z regulaminem, trzy nagrody, związane z gratyfikacjami finansowymi, a także cztery wyróżnienia – po jednym dla uczestnika z każdej uczelni. Nagrodę główna każdorazowo fundował i również teraz funduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tegoroczną, toruńską edycję rozpocznie 12 grudnia 2025 r. otwarcie wystawy prezentującej dokonania zakwalifikowanych do konkursu najlepszych absolwentów wydziałów, kształcących specjalistów w tym zakresie: Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nagrodzeni i wyróżnieni laureaci oraz ich promotorzy zostaną zaproszeni jako prelegenci do udziału w odbywającej się równolegle sesji naukowej.
Projekt ten, jak już wspomniano, realizowany jest na podstawie porozumienia dziekanów i obowiązującego, już podczas poprzednich edycji, regulaminu. Prace nad nim koordynują komisarze, wywodzący się z każdej uczelni, pod przewodnictwem komisarza głównego, związanego z organizatorem głównym – w tym roku z Wydziałem Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Najistotniejsze elementy prezentowanych w trakcie konkursu prac magisterskich, zarówno części konserwatorsko-artystycznych jak i teoretyczno-badawczych, uzupełnione materiałem ilustracyjnym, zostaną opublikowane.
Tegoroczną, trzecią już edycje poprzedziły: wrocławska – na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, dedykowana absolwentom roczników 2018/2019 oraz krakowska – na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, poświęcona tym, którzy ukończyli studia w latach 2020/2021 i 2021/2022.