
Serdecznie zapraszamy na wykład prof. Alison Kearney z Uniwersytetu w Johannesburgu w Republice Południowej Afryki zatytułowany "Modern and Contemporary African Avant-garde Art". Wykład odbędzie się we wtorek 3 czerwca o godzinie 10.00 w budynku Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ul. Sienkiewicza 30/32, w sali 220, w trybie zdalnym, w języku angielskim.
Opierając się na swoich ostatnich publikacjach, dotyczących wykorzystania przez współczesnych artystów afrykańskich metody zawłaszczania jako strategii krytycznej analizy instytucji sztuki, prof. Alison Kearney podda charakterystyczne cechy współczesnej awangardowej sztuki afrykańskiej krytycznej analizie. Prelegentka identyfikuje i opisuje ciągłość i zerwanie między praktykami awangardowymi w Afryce a praktykami artystycznymi zachodniej awangardy historycznej i neoawangardy w odniesieniu do wybranych dzieł sztuki autorstwa artystów współczesnych i modernistycznych z całej Afryki. Przedstawia artystów afrykańskich, którzy wypracowali unikalne praktyki, nieskrępowane zachodnimi tradycjami artystycznymi oraz artystów, których twórczość stanowi bezpośrednie wyzwanie dla zachodniej retoryki sztuki i awangardy.
Prof. Alison Kearney pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego i pełni funkcję kierownika Katedry Historii i Teorii Sztuki na Wydziale Sztuki, Projektowania i Architektury Uniwersytetu w Johannesburgu w Republice Południowej Afryki.
Prof. Alison Kearney jest artystką, badaczką i wykładowczynią sztuki mieszkającą w Johannesburgu. Prowadzi multidyscyplinarne badania praktyczne, skupiające się na eksploracji epistemologii sztuki. Jej praktyka obejmuje tworzenie dzieł sztuki, które krytycznie odnoszą się do dyskursów i instytucji sztuki, a także refleksję teoretyczną na temat modernistycznych i współczesnych dzieł sztuki afrykańskiej, które podważają odziedziczone zachodnie dyskursy sztuki. Zainteresowania te przenosi do swojej pracy dydaktycznej ze studentami studiów licencjackich i magisterskich, a także do działalności edukacyjnej, którą prowadzi z publicznością w Wits Art Museum (WAM) w Johannesburgu. Jej obecne cele badawcze to analiza sztuki afrykańskiej, która podważa zachodnią epistemologię sztuki; wyjaśnienie, w jaki sposób tworzenie sztuki i refleksję o sztuce można rozumieć jako praktykę badawczą, a także przyczynianie się do dekolonizacji historii sztuki poprzez opracowywanie nieortodoksyjnych sposobów pisania o niej. Prof. Alison Kearney obecnie pracuje nad książką, w której analizuje metody krytycznego podejścia do sztuki afrykańskiej, zmierzające do osiągnięcia epistemologicznego odłączenia, do którego wzywają myśliciele dekolonialni.
Reprodukcja na plakacie: Hilaire Balu Kuyangiko, "Nkisi numérique", 2017 © Rainer Wolfsberger, Museum Rietberg
English version:
Drawing on her recent publications on contemporary African artists’ use of appropriation as a strategy for critiquing the institutions of art from within,Prof. Alison Kearney critically explores characteristics of what I refer to as contemporary African avant-garde art. With reference to selected artworks made by Modern and contemporary artists across Africa, she identifies and describes the continuities and ruptures between African avant-garde practices and the artmaking practices of the Western historical and neo-avant-gardes. Prof. Kearney introduces African artists who developed unique practices that are un-encumbered by western traditions of art, and artists whose work directly challenges Western rhetorics of art, and avant-gardism.
Prof. Alison Kearney, Head of Art History and Theory, Department of Visual Art, Faculty of Art, Design and Architecture, University of Johannesburg.
Prof. Alison Kearney is a Johannesburg based artist, researcher and arts educator with a multi-disciplinary research praxis focused on exploring epistemologies of art. Her praxis includes making artworks that critically engage with the discourses and institutions of art as well as theorising about modernist and contemporary African artworks that challenge inherited, western discourses of art. These interests are brought into her teaching with undergraduate and postgraduate university students, as well as the educational work that she does with diverse audiences in the Wits Art Museum (WAM) in Johannesburg. Prof. Kearney’s current research goals are to continue writing about African art that challenges Western epistemologies of art; to make explicit the ways in which art making and theorizing art can be understood as research praxis; and to contribute to decolonizing art history by developing unorthodox ways of writing about art. To this end, she is working on a book manuscript that explores methods of critically engaging with African art that work towards achieving the epistemic delinking that decolonial thinkers call for.
Prior to taking up her current post as Associate Professor in Art History in the Division of Visual Art, Faculty of Art, Design and Architecture at the University of Johannesburg in 2022, she taught visual art, art history and art education at University level for 16 years.
Reproduction on poster: Hilaire Balu Kuyangiko, "Nkisi numérique", 2017 © Rainer Wolfsberger, Museum Rietberg