
Katedra Historii Sztuki i Kultury, Katedra Historii Sztuki XX w. w Europie Środkowej i na Emigracji oraz Katedra Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa UMK zapraszają do udziału w konferencji naukowej FOTO-GRAFIA, która odbędzie się 11 kwietnia 2025 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.
Współorganizatorzy:
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Stowarzyszenie INTERGRAFIA
Komitet organizacyjny:
dr Sebastian Dudzik
dr Katarzyna Gębarowska
dr Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Propozycje tematów referatów wraz z abstraktami prosimy zgłaszać pocztą elektroniczną na adres: magdamk@umk.pl do 30 marca 2025 roku. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia oraz dalsze informacje organizacyjne zostaną przesłane do dnia 2 kwietnia 2025 roku.
W badaniach historycznych oraz artystycznych fotografia i grafika rozpatrywane są najczęściej jako odrębne światy. Z lektury wielu opracowań i analiz wnioskować można wręcz, że między tymi mediami nie ma niemal żadnych obszarów styczności. A przecież takich jest wiele. Już pobieżne przyjrzenie się problematyce zbieżności ujawnia bogactwo potencjalnych obszarów badawczej eksploracji - począwszy od aspektów materiałowych, technologicznych czy procesowych, badań nad strukturą obrazu i obrazowania, wreszcie budowania przekazu i jego symbolicznych odniesień. Swoisty „lęk” przed dogłębnym rozpoznaniem tych powiązań najprawdopodobniej ma swą przyczynę w oszałamiającej ekspansji fotografii zarówno w sferze artystycznej wypowiedzi, jak i komunikacji społecznej. Hegemonia „mechanicznego” obrazu budowana przez ostatnie dwa stulecia w sposób naturalny sprzyjała eksponowaniu jego cech autonomicznych spychając poza margines uwagi choćby technologiczne początki i zależności/podobieństwa do innych form budowania wizualnego przekazu. Nie byłoby jednak fotografii bez doświadczenia graficznego czego dowodem sąm.in. eksperymenty Wiliama Foxa Talbotta. W tym miejscu należy jednocześnie zauważyć, że nie byłoby też współczesnej grafiki (przynajmniej w wymiarze jakim ją dzisiaj znamy) bez fotografii i związanej z pojawieniem się jej „rewolucji” obrazu i obrazowania. Powiązania między tymi mediami mają charakter wielopłaszczyznowy i zarazem wielowątkowy. Nie znaczy to jednak że nie ma między nimi różnego rodzaju napięć, przeciwności i pęknięć. One też mają istotne znaczenie w rozumieniu czym jest grafika i fotografia we współczesnym świecie i jaką rolę pełnią dziś w budowaniu estetycznej i społecznej świadomości. Celem przygotowywanego sympozjum jest niejako odnowione spojrzenie na fotografię i grafikę poprzez swoiste poszerzenie spektrum ich widzenia obejmującego wzajemne relacje, pokrewieństwa, różnego rodzaju oddziaływania i wypływy, ale także zdefiniowanie rozbieżności i pęknięć między nimi.
Proponujemy zatem następujące bloki tematyczne:
1. Wspólnota technologicznych i procesowych fundamentów i co z tego wynika?
2. Archetypiczne myślenia o fotografii i grafice.
3. Obraz powielony i strategie obrazowania - czy możemy mówić o „od-fotograficznej” grafice i „od-graficznej” fotografii?
4. Klisza i matrycowe myślenie w fotografii i grafice.
5. Meandry cyfrowego obrazowania – rzeczywiste czy pozorne zbliżenie mediów?
6. Powroty do technologicznych rudymentów a podobieństwo twórczego i procesowego myślenia.
Teksty, zredagowane zgodnie ze wskazówkami wydawniczymi, zostaną opublikowane po pozytywnej opinii redaktorów i recenzentów w tomie pokonferencyjnym.
Organizatorzy nie przewidują opłaty konferencyjnej.
Dojazd i zakwaterowanie osoby uczestniczące pokryją we własnym zakresie.