Kontakt ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń
tel.: (+48) 56-611-38-10

GRAFIKA EWELINY KOŁAKOWSKIEJ NA WYSTAWIE W CHINACH

Zdjęcie ilustracyjne

dr Ewelina Kołakowska z Katedry Technologii i Technik Sztuk Plastycznych zaprezentowała swoją realizację graficzną, pt. "51219" na wystawie "Vision of Interaction -- International Contemporary Printmaking Ecosystem" w Lian Yun Gang Art Museum w Chinach. Wernisaż wystawy odbył się 16.01.2025 roku. Wystawa trwa do 28.02.2025 roku.

Wystawa „Wizja interakcji” prezentuje 132 wyjątkowe prace graficzne z całego świata, które ukazują, jak sztuka druku może być przestrzenią do równej wymiany i wzajemnego zrozumienia między kulturami. Prace podzielono na cztery sekcje: „Unikalna dusza”, „Raj technik”, „Współistnienie cywilizacji” oraz „Shangri-La w marzeniu”, a także porównują nowoczesne i współczesne podejścia do grafiki.

Wystawa ma na celu ukazanie globalnej ekologii sztuki druku i refleksję nad rozwojem międzynarodowej kultury oraz wymiany artystycznej. Zorganizowana w Lianyungang, miejscu o bogatej tradycji kulturowej, wystawa podkreśla znaczenie międzynarodowej współpracy artystycznej w kontekście współczesnych wyzwań i zmian globalnych.

Kurator Zhao Jiachun o wystawie: 
W latach 90-tych Huntington ujawnił w The Clash of Civilizations (Zderzenie cywilizacji), że konflikty między różnymi cywilizacjami są nie do pogodzenia. Na początku XX wieku kurator Fumio Nanjo zapytał: „Czy ludzie naprawdę nie mogą żyć w pokoju?” W 2006 roku zorganizował on wystawę biennale w Singapurze, której tematem była „Przestrzeń Wiary”, próbując wziąć Singapur jako przykład na dowód możliwości pokojowego współistnienia ludzi różnych religii i ras. W 2008 roku powstała baza Guanlan Original Printmaking Base. Od tego czasu artyści z całego świata zaczęli napływać w to miejsce. Liczne przykłady z Guanlan pokazują, że artyści z różnych krajów, religii i ras nie tylko mogą żyć w pokoju, ale także prawdziwie odczuwają cechy i uroki kultur różnych narodów w kontakcie ze sobą. W wielokulturowym środowisku ludzie stają się bardziej wyrozumiali, tolerancyjni i opiekuńczy. Współistnienie kultur przynosi ludziom większe zyski, większy rozwój i więcej szczęścia.
   W naszej epoce technologia cyfrowa wkracza w nasze życie i ducha w niewyobrażalnym tempie. W miarę jak ChatGPT i roboty AI stają się coraz mądrzejsze i bardziej „ludzkie”, a sytuacja na świecie staje się coraz bardziej burzliwa, życie ludzkie i losy ludzkości przechodzą bezprecedensowe dramatyczne zmiany. Nasza przyszłość pełna jest niepewności. W tym czasie, wspólnie z międzynarodowymi artystami, mówimy naszym przyjaciołom na całym świecie, że nasza miłość i emocje się nie zmienią, nasza pasja i dążenie do sztuki nigdy nie zgasną, bez względu na to, jak zmieni się świat i jak potoczy się przyszłość ludzkości. Guanlan zawsze będzie domem dla międzynarodowych artystów grafiki. Jesteśmy pełni nadziei, gdy jesteśmy razem, mamy wiarę w naszą przyszłość.
   W tej wystawie, tematem przewodnim jest „Wizja interakcji”, co oznacza, że sztuka druku z różnych krajów patrzy na siebie, bada się nawzajem i ocenia. Jest to równa forma komunikacji i interakcji, a także odzwierciedlenie obecnej sytuacji. W kontekście współczesnym, zgodnie z estetycznym standardem, i w ramach pełnej wymiany i wzajemnego uczenia się w międzynarodowej sztuce druku, patrzymy na sztukę Chin i innych krajów z równej perspektywy. Tego rodzaju spokojna, równa i wolna postawa komunikacji wyraźnie odzwierciedla pewność Chin w kulturze współczesnej.
   Wystawa prezentuje 132 charakterystyczne dzieła graficzne. Prace te podzielono na cztery części: Unikalna dusza, Raj technik, Współistnienie cywilizacji, Shangri-La w marzeniu. Na podstawie teorii pamięci Bergsona, czwarty rozdział celowo porównuje i prezentuje małą część nowoczesnych grafik w kontekście współczesnych wydruków. Celem wystawy jest ukazanie prawdziwej ekologii sztuki druku na świecie. Jest to mikrocosmos rzeczywistego stanu współczesnej grafiki, a także refleksja nad ekologią rozwoju międzynarodowej kultury i wymiany między przedstawicielami różnych krajów.
   Po zakwalifikowaniu do Programu Wsparcia Młodych Kuratorów w Narodowym Muzeum Sztuki i po wystawach w Chińskim Muzeum Grafiki oraz w Muzeum Sztuki w Anhui, ta wystawa została zaszczycona zaproszeniem do Muzeum Sztuki w Lianyungang, co ma głębokie znaczenie. Ze względu na długą historię grafiki w Jiangsu oraz głębokie dziedzictwo kulturowe Lianyungang, miasto to jest wschodnią bramą Jedwabnego Szlaku i Nowego Mostu Kontynentalnego Eurazji, odgrywając istotną rolę w historii wymiany kulturowej Chin i świata. Od pioniera współczesnej chińskiej grafiki, Yana Hana, po słynne dziecięce grafiki z Donghai, grafika Lianyungang ma unikalne podstawy humanistyczne. Od czasu reformy i otwarcia, grafika, jako międzynarodowy język artystyczny, zawsze miała naturalną więź z Lianyungang, które od zawsze pełniło misję rozwoju międzynarodowego. W związku z tym ta wystawa nie tylko przynosi zderzenie, refleksję i integrację międzynarodowych koncepcji sztuki druku, ale także wzajemne uznanie, bliskość i powrót do ducha humanistycznego artystów z różnych krajów w Lianyungang.

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture.