dr Ewelina Kołakowska z Katedry Technologii i Technik Sztuk Plastycznych zaprezentowała swoją realizację graficzną, pt. "51219" na wystawie "Vision of Interaction -- International Contemporary Printmaking Ecosystem" w Lian Yun Gang Art Museum w Chinach. Wernisaż wystawy odbył się 16.01.2025 roku. Wystawa trwa do 28.02.2025 roku.
Wystawa „Wizja interakcji” prezentuje 132 wyjątkowe prace graficzne z całego świata, które ukazują, jak sztuka druku może być przestrzenią do równej wymiany i wzajemnego zrozumienia między kulturami. Prace podzielono na cztery sekcje: „Unikalna dusza”, „Raj technik”, „Współistnienie cywilizacji” oraz „Shangri-La w marzeniu”, a także porównują nowoczesne i współczesne podejścia do grafiki.
Wystawa ma na celu ukazanie globalnej ekologii sztuki druku i refleksję nad rozwojem międzynarodowej kultury oraz wymiany artystycznej. Zorganizowana w Lianyungang, miejscu o bogatej tradycji kulturowej, wystawa podkreśla znaczenie międzynarodowej współpracy artystycznej w kontekście współczesnych wyzwań i zmian globalnych.
Kurator Zhao Jiachun o wystawie:
W latach 90-tych Huntington ujawnił w The Clash of Civilizations (Zderzenie cywilizacji), że konflikty między różnymi cywilizacjami są nie do pogodzenia. Na początku XX wieku kurator Fumio Nanjo zapytał: „Czy ludzie naprawdę nie mogą żyć w pokoju?” W 2006 roku zorganizował on wystawę biennale w Singapurze, której tematem była „Przestrzeń Wiary”, próbując wziąć Singapur jako przykład na dowód możliwości pokojowego współistnienia ludzi różnych religii i ras. W 2008 roku powstała baza Guanlan Original Printmaking Base. Od tego czasu artyści z całego świata zaczęli napływać w to miejsce. Liczne przykłady z Guanlan pokazują, że artyści z różnych krajów, religii i ras nie tylko mogą żyć w pokoju, ale także prawdziwie odczuwają cechy i uroki kultur różnych narodów w kontakcie ze sobą. W wielokulturowym środowisku ludzie stają się bardziej wyrozumiali, tolerancyjni i opiekuńczy. Współistnienie kultur przynosi ludziom większe zyski, większy rozwój i więcej szczęścia.
W naszej epoce technologia cyfrowa wkracza w nasze życie i ducha w niewyobrażalnym tempie. W miarę jak ChatGPT i roboty AI stają się coraz mądrzejsze i bardziej „ludzkie”, a sytuacja na świecie staje się coraz bardziej burzliwa, życie ludzkie i losy ludzkości przechodzą bezprecedensowe dramatyczne zmiany. Nasza przyszłość pełna jest niepewności. W tym czasie, wspólnie z międzynarodowymi artystami, mówimy naszym przyjaciołom na całym świecie, że nasza miłość i emocje się nie zmienią, nasza pasja i dążenie do sztuki nigdy nie zgasną, bez względu na to, jak zmieni się świat i jak potoczy się przyszłość ludzkości. Guanlan zawsze będzie domem dla międzynarodowych artystów grafiki. Jesteśmy pełni nadziei, gdy jesteśmy razem, mamy wiarę w naszą przyszłość.
W tej wystawie, tematem przewodnim jest „Wizja interakcji”, co oznacza, że sztuka druku z różnych krajów patrzy na siebie, bada się nawzajem i ocenia. Jest to równa forma komunikacji i interakcji, a także odzwierciedlenie obecnej sytuacji. W kontekście współczesnym, zgodnie z estetycznym standardem, i w ramach pełnej wymiany i wzajemnego uczenia się w międzynarodowej sztuce druku, patrzymy na sztukę Chin i innych krajów z równej perspektywy. Tego rodzaju spokojna, równa i wolna postawa komunikacji wyraźnie odzwierciedla pewność Chin w kulturze współczesnej.
Wystawa prezentuje 132 charakterystyczne dzieła graficzne. Prace te podzielono na cztery części: Unikalna dusza, Raj technik, Współistnienie cywilizacji, Shangri-La w marzeniu. Na podstawie teorii pamięci Bergsona, czwarty rozdział celowo porównuje i prezentuje małą część nowoczesnych grafik w kontekście współczesnych wydruków. Celem wystawy jest ukazanie prawdziwej ekologii sztuki druku na świecie. Jest to mikrocosmos rzeczywistego stanu współczesnej grafiki, a także refleksja nad ekologią rozwoju międzynarodowej kultury i wymiany między przedstawicielami różnych krajów.
Po zakwalifikowaniu do Programu Wsparcia Młodych Kuratorów w Narodowym Muzeum Sztuki i po wystawach w Chińskim Muzeum Grafiki oraz w Muzeum Sztuki w Anhui, ta wystawa została zaszczycona zaproszeniem do Muzeum Sztuki w Lianyungang, co ma głębokie znaczenie. Ze względu na długą historię grafiki w Jiangsu oraz głębokie dziedzictwo kulturowe Lianyungang, miasto to jest wschodnią bramą Jedwabnego Szlaku i Nowego Mostu Kontynentalnego Eurazji, odgrywając istotną rolę w historii wymiany kulturowej Chin i świata. Od pioniera współczesnej chińskiej grafiki, Yana Hana, po słynne dziecięce grafiki z Donghai, grafika Lianyungang ma unikalne podstawy humanistyczne. Od czasu reformy i otwarcia, grafika, jako międzynarodowy język artystyczny, zawsze miała naturalną więź z Lianyungang, które od zawsze pełniło misję rozwoju międzynarodowego. W związku z tym ta wystawa nie tylko przynosi zderzenie, refleksję i integrację międzynarodowych koncepcji sztuki druku, ale także wzajemne uznanie, bliskość i powrót do ducha humanistycznego artystów z różnych krajów w Lianyungang.