W Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie (Al. Jerozolimskie 51) w ramach cyklu "Sztuka świata w Gauger Art Gallery" prezentowana jest kolejna wystawa pod kuratelą prof. dr. hab. Jana Wiktora Sienkiewicza. Tym razem na ekspozycji pt. "Sisters of the void" swoje malarstwo prezentuje Sebastian Krok. Wystawę można zwiedzać do 26 lipca 2024 r.
Sisters of the void/Siostry pustki to najnowszy cykl dzieł malarskich Sebastiana Kroka, przygotowany specjalnie na wystawę w Gauger Gallery w Warszawie. Nominowany kilka lat temu do pierwszej 20-tki Kompasu Młodej Sztuki (2018) laureat Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2017) – wybitny artysta polski młodego pokolenia, ponowie nie zawiódł miłośników swojej sztuki.
Jak trafnie podkreśla Agata Smalcerz, artysta w swoich pracach porusza problemy związane z alienacją w bezimiennym tłumie, brakiem więzi rodzinnych, zwątpieniem w tradycyjne wartości budujące relacje społeczne. Poprzez swoją sztukę ukazuje postawę świadomą wobec własnej tożsamości, a także wyraża tolerancję wobec odmiennych poglądów. Nowatorskie dokonania Sebastiana Kroka dotyczą zarówno formy, jak i przesłania jego prac o dużej wadze i aktualności, w których konfrontuje tradycję i nowoczesność. Artysta stosuje jako środek wypowiedzi tradycyjne malarstwo, ale podłoże przygotowuje w oryginalny sposób.
Najnowsze płótna Sebastiana Kroka jeszcze głębiej wnikają w aspekty meandrycznej plątaniny uczuć, emocji i stanów duchowych tytułowych „sióstr” – „zawieszonych” pomiędzy rzeczywistością, a marzeniami i nierzeczywistymi „wizjami”, a zastosowany przez malarza „cieknący” kolor (jak sam mówi): „bez pardonu uderza w nasze czaszki”. „Obrazy na tej wystawie – podkreśla malarz - są dedykowane wszystkim siostrom, które bez lęku patrzą w otchłań rzeczywistości pełnej bólu. Narkotyczne siostry: bez tożsamości, przeszłości i przyszłości rozmywające się w pustce. Są tu i teraz, a może w ogóle ich nie ma. Pierwsza była Lucy, czy Ewa? Gdy zeszła z drzewa. Napędzane przez narkotyczne wizje definiują rzeczywistość - stwarzają ją. Są piękne i mądre - i nigdy nie zrozumieją, że ich bracia mogą być tak prości i pełni zazdrości. Dlatego przestały wierzyć w rzeczy: są pozostałością, pięknem, pneumą i kolorem. Siostry przyjmują barwy ochronne, które w rzeczywistości ochronne nie są - albowiem przyciągają i rozpraszają; stymulują i jak macice dają życie; są jak mefedronowe chmury zapomnienia. Nie ma nic piękniejszego i bardziej przerażającego niż pustka”. W tak postrzeganej przez artystę, zdawać by się mogło destrukcyjnej wizji wszechogarniającego nas osaczenia i beznadziejności – które wyłaniają się z zakamarków współczesnego rzeczywistego i wirtualnego (tak naprawdę – „pomieszanego”) świata, artysta dostrzega też nadzieję. Mówi: „wierzę w waszą [siostry – przyp. JWS] siłę, nie lękajcie się, bo z lęku budzą się demony”. Jan Wiktor Sienkiewicz, kurator wystawy.
------
Sebastian Krok – urodzony w 1985 roku w Radomiu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza (2014). Laureat nagród: Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017; Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Szkół Artystycznych, Albertina FiSAD 2015 w Turynie (Włochy); Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2015 w Legnicy; wyróżnienia w Konkursie o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch (2014); Nagrody ASP w Warszawie im. prof. Józefa Szajny ufundowanej przez Fundusz Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS (2010). Nominowany do pierwszej 20-tki Kompasu Młodej Sztuki 2018. Obecnie asystent w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza. Autor wystaw indywidualnych: „Grywalizacja / Gamification” w Galerii, m² w Warszawie (2018/2019); w 2017 m.in.: „Corp Us” w Galerii m² w Warszawie; „Human Resources” w Galerii Sektor I w Jaworznie; „Ene, due...” w Puławskiej Galerii Sztuki POK „Dom Chemika” w Puławach; oraz m.in.: „Eus Deus Kosmateus” w Galerii Sztuki w Legnicy (2016); „La Petite Mort” w Galerii Fundacji Promocji Sztuki Współczesnej w Warszawie (2013). Uczestnik wystaw zbiorowych (wybór): „PDP Orkiestra Spokojna Tour Now” w MSW w Krakowie MOCAK (2013); „Gdzie jest malarstwo?” w Galerii aTAK w Warszawie (2012); „No Budget Show vol.3” w Galerii Kordegarda w Warszawie (2011). W 2022 roku swoje kompozycje wykonane na fragmentach masek samochodów, z serii Mentalne Pearl Harbour prezentował w przygotowanym przez prof. Jana Wiktora Sienkiewicza Pawilonie Polskim podczas 23 Międzynarodowej Wystawy Sztuki Współczesnej NordArt 2022.