W formie drukowanej i e-booku ukazała się zbiorowa monografia nt. „East-Central European Art Histories and Austria. Imperial Pasts – Neoliberal Presences – Decolonial Futures” w serii Linzer Beiträge zur Kunstwissenschaft und Philosophie 14. Publikacja zawiera rozdział autorstwa prof. Ireny Dżurkowej-Kossowskiej pt. “The Expressive Theory of Art: Hans Tietze and the Polish Promoters of National Art”.
Tom prestiżowego niemieckiego wydawnictwa trascript Verlag ukazał się pod redakcją Julii Allerstorfer, Moniki Leisch-Kiesl i Karoliny Majewskiej-Güde.
Tekst prof. Kossowskiej dotyczy oddziaływania propagowanych w środowisku Wiener Schule der Kunstgeschichte koncepcji przeobrażeń w zakresie historii sztuki na polskie środowiska teoretyków i krytyków sztuki okresu międzywojennego, a w szczególności relacji pomiędzy Hansen Tietzem, zapomnianym dziś reprezentantem Wiener Schule, a wywodzącym się z kręgu prof. Jana Bołoza-Antoniewicza Mieczysławem Treterem. Kluczowy zdaniem autorki jest w tym względzie pomijany w polskiej historiografii historii sztuki fakt rozpowszechnienia w polskiej edukacji uniwersyteckiej i artystycznej wydanego w 1913 r. traktatu Tietze’go Die Methode der Kunstgeschichte: Ein Versuch. Autorka analizuje estetyczne poglądy Tretera w innej perspektywie niż monografistka krytyka Diana Wasilewska, akcentując kluczowy dla formowania się jego postawy okres kształcenia się i pracy zawodowej we Lwowie. Neoromantyczne aspekty idei sztuki narodowej, propagowanej przez Tretera, równoważy rozpowszechnioną w Europie lat 20. i 30. ideologią nowego humanizmu, której elementy przyswoił sobie także Tietze, modyfikując ewolucyjną wizję sztuki Aloisa Riegla.
Ze szczegółami dotyczącymi zawartości tematycznej i możliwości zakupu tomu „East-Central European Art Histories and Austria” można się zapoznać pod adresami:
https://www.transcript-publishing.com/978-3-8376-7363-0
https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783839473634/html#contents