Kontakt ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń
tel.: (+48) 56-611-38-10

WYBORY DZIEKANA. KANDYDAT DR HAB. FILIP PRĘGOWSKI, PROF. UMK

Zdjęcie ilustracyjne
Od lewej: dr Marta Chylińska, dr hab. Filip Pręgowski, prof. UMK, dr Emilia Ziółkowska-Ganc, dr hab. Tomasz Barczyk, prof. UMK. fot. Adam Fisz

Zgodnie z Kalendarzem Czynności Wyborczych Uniwersytetu stanowiącym Załącznik do uchwały Nr 9 KWU z dnia 25 marca 2024 r., w dniach 29.04-6.05. 2024 r. ma miejsce pisemne zgłaszanie do przewodniczącego KWU kandydatów na dziekanów poszczególnych wydziałów.

Informujemy, że wpłynęło zgłoszenie na stanowisko Dziekana Wydziału Sztuk Pięknych na kadencję 2024−2028 od dr. hab. Filipa Pręgowskiego, prof. UMK. Spotkanie z kandydatem odbędzie się we wtorek 7 maja 2024 roku, o godzinie 10:00 w Sali Tymona.

Dr hab. Filip Pręgowski, prof. UMK. Absolwent studiów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych. W 2009 roku obronił doktorat, a w 2023 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie nauk o sztuce na macierzystym Wydziale. Pracuje w Katedrze Historii Sztuki Nowoczesnej i Pozaeuropejskiej; naukowo zajmuje się teorią sztuki współczesnej, analizą dyskursu artystycznego i historią krytyki artystycznej. Specjalizuje się w sztuce Stanów Zjednoczonych i amerykańskiej krytyce artystycznej XX i XXI wieku. Należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA oraz Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata. Autor książek i publikacji naukowych, realizacji konserwatorskich w zakresie konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej, a także wystaw indywidualnych i uczestnik wystaw zbiorowych malarstwa. Lubi tematykę science-fiction w literaturze i kinie, literacką twórczość Stanisława Lema i popularyzujące wiedzę książki i audycje Tomasza Stawiszyńskiego.

Ogłoszenie listy kandydatów na dziekanów poszczególnych wydziałów nastąpi w dniu 8.05.2024 r. W dniach 15-17.05.2024 r. będzie miało miejsce elektroniczne głosowanie celem wyboru dziekana.

----------------

Poniżej list kandydata do społeczności Wydziału.

Szanowni Państwo,
chciałbym poinformować, że zdecydowałem się kandydować w wyborach na stanowisko Dziekana Wydziału Sztuk Pięknych na kadencję 2024−2028. Jestem przekonany, że społeczności naszego Wydziału należy się rzetelne rozpoznanie potrzeb, a następnie jasna i realna wizja
możliwości dalszego rozwoju. (...)

Filarem programu, który chciałbym Państwu zaproponować mając na uwadze rozwój naszego potencjału naukowego i artystycznego, jest integracja. Będę dążył do tego, aby dokonywała się ona na trzech płaszczyznach i dotyczyła pracowników naukowych i dydaktycznych oraz doktorantów i studentów.

Pierwsza płaszczyzna − wewnętrzna − dotyczy naszego Wydziału. Uważam, że powinniśmy podjąć działania w kierunku integracji wszystkich grup tworzących społeczność Wydziału: artystów, konserwatorów dzieł sztuki oraz teoretyków i badaczy sztuki. Regularne konsultacje w ramach obu dyscyplin naukowych funkcjonujących na Wydziale, ale też konsultacje międzydziedzinowe, pozwolą rozpoznać nasz potencjał oraz nakreślić obszary możliwych działań, jak wspólne, interdyscyplinarne projekty naukowe i artystyczno-naukowe.

Druga płaszczyzna integracji powinna mieć charakter międzywydziałowy oraz ogólnouniwersytecki. Jestem przekonany, że możliwe jest zacieśnienie współpracy i rozpoznanie nowych obszarów dla wspólnych działań artystów, naukowców i dydaktyków z naszego Wydziału z pracownikami innych jednostek, między innymi Wydziału Humanistycznego, Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych, Wydziału Nauk Historycznych, Wydziału Chemii, Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Ważne jest także zoptymalizowanie w tym zakresie współpracy Wydziału z władzami Uniwersytetu oraz innymi jednostkami uczelnianymi.

Trzecia płaszczyzna integracji dotyczy kontaktów międzynarodowych. Uważam, że naszym zadaniem na najbliższy czas jest nie tylko wzmocnienie istniejącej współpracy międzynarodowej w obu dyscyplinach naukowych i w obrębie istniejących już możliwości (programy Erasmus+ czy YUFE), ale inicjowanie nowych relacji z zagranicznymi instytucjami sztuki oraz ośrodkami akademickimi i badawczymi.
Owocem współpracy na wszystkich trzech płaszczyznach będą wspólne projekty naukowe, wystawy sztuki, nowe doświadczenia dydaktyczne, konferencje, publikacje, rozwój przedsiębiorczości, ale przede wszystkim satysfakcja i poczucie spełnienia zawodowego oraz odkrycie nowych możliwości indywidualnego rozwoju.

Mam świadomość, że równie ważną częścią społeczności naszego Wydziału są studenci, a ich osiągnięcia i pasje powinny być przedmiotem naszej nieustannej troski. Uważam, że należy wzmocnić studencką samorządność, uczestnictwo w programach wymiany, a także w szerszym zakresie włączyć studenckie inicjatywy i aktywność kół studenckich w wielokierunkowe działania.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nasz Wydział nie mógłby funkcjonować bez pracowników administracji i pracowników inżynieryjno-technicznych. Wraz z moim zespołem dołożę wszelkich starań, aby dbać o dobrostan tych grup naszej wspólnoty, wsłuchiwać się w ich postulaty i sprawić, by należący do nich pracownicy mogli odczuwać komfort pracy w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze.

Sądzę, że w wytyczaniu, wspólnie z Państwem, dróg naszego rozwoju i rozpoznawaniu obszarów wymagających naprawy, pomocne może okazać się moje zróżnicowane doświadczenie zawodowe. Jestem teoretykiem sztuki współczesnej, świadomym uwarunkowań i problemów, z którymi mierzy się dyscyplina nauki o sztuce. Jestem także dydaktykiem cieszącym się dobrą opinią studentów. Jednak przez wiele lat pracowałem też jako konserwator dzieł sztuki i samodzielnie zrealizowałem projekty prac konserwatorskich przy różnego rodzaju obiektach zabytkowych, pozyskując środki finansowe, przygotowując dokumentację merytoryczną i rozliczając projekty. Jako artysta uczestniczyłem w wielu wystawach sztuki i poznałem różne aspekty funkcjonowania środowiska artystycznego; jestem także świadomy współczesnych tendencji sztuki i na nie otwarty.

Wierzę, że rozmowa, umiejętność słuchania i wyciągania wniosków z prowadzonych dyskusji są niezbędnymi elementami budującymi każdą dobrą perspektywę przyszłości. Dlatego, oprócz gotowości do intensywnej pracy na rzecz naszej wspólnoty, deklaruję też wolę konsultacji i wspólnego szukania najlepszych rozwiązań.

Chciałbym poinformować, że jeśli w wyborach uzyskam od Państwa mandat zaufania, do mojego zespołu dołączą: dr Emilia Ziółkowska-Ganc (jako prodziekan ds. studenckich i kształcenia), dr Marta Chylińska (jako prodziekan ds. nauki i współpracy z otoczeniem gospodarczym) oraz dr hab. Tomasz Barczyk, prof. UMK (jako prodziekan ds. artystycznych i współpracy z otoczeniem
społeczno-kulturalnym). Emilii, Marcie i Tomaszowi jestem ogromnie wdzięczny za gotowość do podjęcia wysiłku na rzecz dobrej przyszłości naszego Wydziału. Chciałbym podkreślić ich wysokie kompetencje w przypisanych poszczególnym funkcjom obszarach, a także pełne zaangażowanie we wspólne sprawy i pracowitość.

Poniżej przedstawiam Państwu nasze krótkie biogramy.

Dr hab. Tomasz Barczyk, prof. UMK. W 2001 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem na kierunku Grafika na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, uhonorowany Medalem imienia Tymona Niesiołowskiego za najlepszy dyplom. W 2009 roku obronił doktorat, a w 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Od 2002 roku prowadzi zajęcia w Pracowni Litografii w Katedrze Grafiki. Uprawia twórczość w obszarze grafiki, malarstwa oraz wizualnej poezji automatycznej. W dorobku artystycznym ma kilkanaście wystaw indywidualnych i ponad dwieście zbiorowych, a jego prace były nagradzane i wyróżniane w wielu konkursach. Zdobył między innymi Pierwszą Nagrodę w XIII Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego w Olsztynie, medal honorowy za najlepszy zestaw prac graficznych na XXVIII Międzynarodowym Biennale Ekslibrisu Współczesnego w Malborku, nagrodę w XII Międzynarodowym Konkursie im. Józefa Gielniaka w Jeleniej Górze, wyróżnienie w 7. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach. Lubi latać i nurkować, spacerując z psem poszukiwać siedzunia sosnowego, no i Dixit.

Dr Marta Chylińska. W 2016 roku uzyskała stopień doktora nauk chemicznych na Wydziale Chemii UMK w Toruniu w specjalności chemia polimerów. Z Wydziałem Sztuk Pięknych UMK związana od 2015 roku. Obecnie jest przypisana do dwóch dyscyplin naukowych: Sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki i Nauki chemiczne. Prowadzone przez nią prace badawcze dotyczą modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów, stosowanych w konserwacji i restauracji obiektów zabytkowych oraz zastosowania nowoczesnych metod instrumentalnych w badaniach konserwatorskich. Współautorka siedemdziesięciu pięciu publikacji w czasopismach i książkach, w tym większości o zasięgu międzynarodowym (sumaryczny IF = 58,825). Posiada doświadczenie w aplikowaniu i pozyskiwaniu środków finansowych z jednostek zewnętrznych (NCN, NCBR, PARP, FNP, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego). W wolnych chwilach uwielbia patrzeć w niebo na paralotnie, doglądać upraw w przydomowym ogródku lub ostatnio zagłębiać się w książki Bernarda Cornwella. (...)

Dr Emilia Ziółkowska-Ganc. Absolwentka studiów na kierunku Historia Sztuki na UMK w Toruniu, adiunkt w Katedrze Historii Sztuki XX wieku w Europie Środkowej i na Emigracji. Członkini Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, stypendystka Polskiej Misji Historycznej i Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą architektury nowoczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności służb budowlanych na terenie Królestwa Polskiego w XIX wieku. Jako popularyzatorka wiedzy o powojennej architekturze Bydgoszczy i Torunia współpracuje między innymi z Galerią Sztuki „Wozownia” w Toruniu, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy i Bydgoskim Centrum Sztuki. W latach 2020–2024 członkini Wydziałowej Rady ds. Jakości Kształcenia, w roku akademickim 2022/2023 p.o. Wydziałowej Koordynatorki ds. Jakości Kształcenia. Prywatnie miłośniczka jazdy na rowerze, górskich wędrówek i kawy.

Wiele rozmów i konsultacji, które zdążyliśmy już przeprowadzić w zespole, utwierdzają mnie w przekonaniu, że jeśli obdarzą nas Państwo zaufaniem, dołożymy wszelkich starań, aby jak najlepiej sprostać stawianym nam zadaniom. Filip Pręgowski

pozostałe wiadomości