Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

ul. Sienkiewicza 30/32

zdjęcie nagłówkowe

Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

UCZELNIANA KOORDYNATORKA Z NASZEGO WYDZIAŁU

Zdjęcie ilustracyjne
Nowo powołane uczelniane koordynatorki. Po lewej dr Joanna Cieślikowska, po prawej dr Anna Dubownik fot. Andrzej Romański

Od stycznia 2025 r. Rektor UMK powołał dwie koordynatorki, którym powierzył działania związane z realizacją Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni.

Są to: pracowniczka naszego Wydziału dr Joanna Cieślikowska – koordynatorka ds. społecznej odpowiedzialności uczelni oraz dr Anna Dubownik – koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju uczelni. Współpracować będą z prorektorką ds. promocji i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym dr hab. Joanną Kucharzewską, prof. UMK.

Zrównoważony rozwój uczelni oraz działania na rzecz wspólnego dobra i wsparcia dla innych to cel, który przyświeca powołaniu koordynatorek.
fot. Andrzej Romański

Uniwersytet Mikołaja Kopernika, będąc sygnatariuszem Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, konsekwentnie realizuje swoje zadania w duchu społecznej odpowiedzialności. Dlatego kontynuowane będą działania podjęte w kwietniu 2022 r., szeroko opisane w artykule "Odpowiedzialna misja uczelni".

Zadania te będą realizowane szczególnie w zakresie:

  • podejmowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych, a także działań prospołecznych, takich jak wolontariat, konsultacje społeczne oraz wydarzenia edukacyjne i kulturalne,
  • pielęgnowania wartości etycznych, przejrzystości i dialogu,
  • kształtowania postaw społecznych oraz promowania wśród osób pracujących i studiujących różnorodności, równości i inkluzyjności,
  • wspierania innowacji przyjaznych środowisku przyrodniczemu i społecznie użytecznych.
– Kluczowe znaczenie ma promocja podjętych działań w środowisku akademickim i poza nim. Mobilizuje ona społeczność do wspólnego działania, wzmacnia świadomość społeczną i buduje prestiż uczelni – zauważają koordynatorki.
fot. Andrzej Romański

– Zadania te są nie tylko wartościowe, ale wręcz niezbędne – podkreśla dr Joanna Cieślikowska. – We współczesnym świecie coraz większego znaczenia nabierają działania na rzecz wspólnego dobra i wsparcia dla innych – społecznej integracji, budowania więzi międzyludzkich oraz wzajemnej pomocy. Społeczność naszego Uniwersytetu wielokrotnie udowodniła, że wykazuje wrażliwość na potrzeby innych, skutecznie reagując w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe, epidemie czy konflikty zbrojne, jak i w codziennych działaniach pomocowych. Wspólne działania wzmacniają relacje wewnątrz społeczności akademickiej i budują poczucie wspólnoty oraz sprzyjają aktywnemu zaangażowaniu w życie lokalnej społeczności, oddziałując na otoczenie społeczne. Nie mniej ważnym elementem tych działań jest kształtowanie świadomości oraz odpowiedzialności obywatelskiej.

Społeczna odpowiedzialność uczelni odgrywa istotną rolę w umacnianiu koncepcji zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z założeniami programowymi obecnych władz rektorskich, zrównoważony rozwój stanowi jedno z najważniejszych wyzwań. W związku z tym wyodrębniono funkcję koordynatorki zajmującej się realizacją tych zadań, co stanowi nowy etap w zarządzaniu uczelnią. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, współpracując z interesariuszami, konsekwentnie dąży do harmonijnego łączenia rozwoju społecznego, gospodarczego i ochrony środowiska, zaspokajając obecne potrzeby z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa przyszłym pokoleniom. Szczególny nacisk położony jest tu na rozwój uniwersytetu jako lidera transformacji ekologicznej i energetycznej w regionie.

Realizując zadania z zakresu zrównoważonego rozwoju, uczelnia opiera się na jego kluczowych aspektach:

  • ekologicznym – ochronie środowiska naturalnego, przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym, promowaniu energii odnawialnej, edukacji ekologicznej i podnoszeniu świadomości społecznej,
  • społecznym – poprawie jakości życia ludności, warunków nauki i pracy, wspieraniu działań na rzecz zdrowia i dobrostanu, tworzeniu przestrzeni dla dialogu,
  • ekonomicznym – zrównoważonym zarządzaniu zasobami, inwestowaniu w technologie przyjazne środowisku, wspieraniu lokalnych inicjatyw i produktów.

– Kluczowe znaczenie ma promocja podjętych działań w środowisku akademickim i poza nim. Mobilizuje ona społeczność do wspólnego działania, wzmacnia świadomość społeczną i buduje prestiż uczelni – zauważa dr Joanna Cieślikowska. – Dlatego od stycznia 2025 roku wszystkie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności, w tym zrównoważonego rozwoju uczelni, będą sygnowane specjalnie utworzonym do tego celu znakiem. Jego autorką jest Sandra Francuzik z Wydziału Sztuk Pięknych UMK, studentka V roku grafiki, specjalność projektowanie graficzne.

– Cyklicznie opracowywany jest również Raport wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni – dodaje dr Anna Dubownik. – Dokument ten stanowi narzędzie oceny postępów w realizacji założeń społecznej odpowiedzialności, wspiera przejrzystość działań uczelni oraz pełni funkcję inspirującą i edukacyjną, ukazując możliwości wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności w UMK. Wybrane działania realizowane w naszym uniwersytecie są corocznie włączane do ogólnopolskiego Katalogu dobrych praktyk uczelni.

Znak "Społeczna odpowiedzialność uczelni" powstał na podstawie motywu z autorskiego plakatu pt. "RAZEM" Sandry Francuzik, prezentowanego obecnie w Galerii BO na elewacji budynku Wydziału Sztuk Pięknych UMK.
fot. Piotr Florianowicz

Obie koordynatorki kontynuować będą współpracę z działającą przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej grupą ds. społecznej odpowiedzialności uczelni.

Szczegółowy zakres obowiązków koordynatorek oraz ich dane kontaktowe, jak również Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, Raport wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni i Katalogi dobrych praktyk, dostępne są na podstronie SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ UCZELNI.

Koordynatorki zachęcają, by każdy, kto jest zainteresowany aktywnością w ramach społecznej odpowiedzialności uczelni, ma pomysł na działanie, widzi ciekawe rozwiązania bądź bariery w ich wprowadzeniu, kontaktował się z nimi mailowo lub osobiście.

Tandem wypożyczył toruński serwis rowerowy Craft Bike: https://www.facebook.com/craftbiketorun
fot. Andrzej Romański

Joanna Cieślikowska jest absolwentką Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym skończyła studia magisterskie z pedagogiki. Dodatkowo ukończyła pięć kierunków studiów podyplomowych na macierzystej uczelni i na uczelniach w Olsztynie i Bydgoszczy, a także liczne szkolenia, w tym Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz z zakresu kierowania i zarządzania organizacjami, pracy z grupą, zespołami zadaniowymi i kształceniowymi, wdrażania programów społecznych i edukacyjnych. Od 2007 roku pracuje na Wydziale Sztuk Pięknych UMK, obecnie w Katedrze Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką, zajmując się przygotowaniem studentów do pracy w charakterze nauczycieli oraz specjalistów w zakresie edukacji wizualnej. Doktorat obroniony z wyróżnieniem dotyczył poczucia własnej i zespołowej skuteczności nauczycieli w pracy z grupami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w kontekście edukacji włączającej oraz realizacji idei inkluzyjności. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w kształceniu kandydatów na nauczycieli w ramach specjalności nauczycielskich, a także na licznych studiach podyplomowych, kursach pedagogicznych, warsztatach i szkoleniach  prowadzonych na kilku uczelniach oraz we współpracy z centrami edukacji nauczycieli. Jest redaktorką i współredaktorką ponad 20 monografii oraz katalogów sztuki, autorką ponad 30 artykułów i rozdziałów w monografiach. Ważnym elementem jej działalności jest także prowadzenie środowiskowych projektów dydaktycznych, społecznych i artystycznych, często w ramach realizacji ministerialnych zadań, we współpracy z licznymi organizacjami pozarządowymi (w sumie koordynowała lub prowadziła warsztaty w ponad 30 projektach).

Anna Dubownik jest absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie skończyła studia magisterskie i studia doktoranckie z geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Od 2013 roku jest adiunktką na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Na UMK ukończyła też studia podyplomowe z zakresu zarządzania projektami oraz  etnologię – antropologię kulturową na Wydziale Humanistycznym, dążąc do interdyscyplinarności swoich badań. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na badaniu rozwoju lokalnego i regionalnego Polski i Europy, kapitału ludzkiego i społecznego i instytucjonalnego. Poza działalnością naukową z pasją pracuje dydaktycznie, realizując zajęcia stacjonarne oraz terenowe. Ze względu na uzyskane w AWF w Poznaniu (2010) uprawnienia instruktorskie szkoli studentów turystyki i rekreacji z turystyki kajakowej. Angażuje się też, bez umiaru, w działalność dydaktyczną i popularyzatorską w ramach summer campów, studiów podyplomowych, kursu "Zerówka" (NAWA) oraz Uniwersytetu Dziecięcego w UMK. Jako nauczycielka Niebieskiej Szkoły dwukrotnie przepłynęła Ocean Atlantycki na pokładzie STS Fryderyk Chopin. Angażuje się również w działalność organizacyjną na WNoZiGP i na UMK, pełniąc funkcję senatorki w Senacie UMK w kadencjach 2020-2024 i 2024-2028. W latach 2022-2024 pełniła funkcję koordynatorki ds. społecznej odpowiedzialności uczelni na UMK.

pozostałe wiadomości