Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

ul. Sienkiewicza 30/32

zdjęcie nagłówkowe

Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

WYSTAWA "DOTYK SZTUKI" - FOTORELACJA

Zdjęcie ilustracyjne
Aleksandra Sojak-Borodo z pracą Magdaleny Chomiak

17 stycznia 2025 roku odbyło się otwarcie wystawy "Dotyk Sztuki" w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. Swoje prace zaprezentowało tam 40 artystów i artystek, a  w tym dra hab. Aleksandra Sojak-Borodo, prof. UMK z Katedry Rysunku oraz dra Magdalena Chomiak z Katedry Technologii i Technik Sztuk Plastycznych.

Projekt Dotyk Sztuki/Touch of Art ma w swoim założeniu przybliżyć dostęp do kultury osobom niewidomym, osobom o ograniczonej percepcji wzrokowej i z niepełnosprawnościami wzroku oraz poszerzenie percepcji odbiorców widzących. Za wystawę odpowiedzialni było kuratorka Anna Beata Barańska oraz kurator Radosław Skóra.

Aleksandra Sojak-Borodo - "Sweet Art III"
Sweetart to nowa propozycja artystyczna stawiająca sobie za główny cel zaspokojenie jednego z podstawowych pragnień człowieka, jakim jest chęć obcowania ze słodyczą. Sweetart oddziałuje na zmysły, zachęca do bezpośredniego kontaktu z obrazem, sprawia, że sztuka staje się zjadliwa. Wykorzystując najwyższej jakość czekolady, daje odbiorcy możliwość pełnej konsumpcji dzieła oraz poczucie nasycenia. 
Więcej i audiodeskrypcja TUTAJ

Magdalena Chomiak - "Forma Biologiczna I"
Technika własna: szycie ręczne
Kolekcja składa się z miękkich obiektów, które odnoszą się do żywych organizmów, wyabstrahowanych z naturalnego kontekstu i funkcji. Prace mają gładką, materiałową fakturę przypominającą delikatne, cielesne formy. Symboliczne proste kształty, wzbogacone o drobne, wypukłe przeszycia prowokują do skojarzeń, związanych z bliznami, szwami i innymi zmianami na skórze. Miękkie, gładkie formy łączą wrażenie przyjemnej w dotyku powierzchni i niejasnej proweniencji obiektów, które sprawiają wrażenie oddzielonych od ciała. Forma uszyta z futra naturalnego, bawełny i nylonu z wypełnieniem syntetycznym, o wielkości 120 na 34 cm w symboliczny sposób nawiązuje do biologii i witalności żywych organizmów. Zastosowanie w pracy materiałów o odmiennych właściwościach, zestawienie naturalnego włosia z gładkimi, wypukłymi formami porusza zmysły. Wprowadzenie futra o charakterystycznym zapachu budzi także skojarzenie z masową hodowlą zwierząt i ich cierpieniem. Połączenie miękkich, ciepłych, delikatnych powierzchni z obłymi formami ze śladami szycia budzi różne odczucia. Obiekty mają zatem niejednoznaczny i niedookreślony charakter.

Więcej informacji o wystawie TUTAJ

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture.