Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki
WYSTAWA "DOTYK SZTUKI" - FOTORELACJA
17 stycznia 2025 roku odbyło się otwarcie wystawy "Dotyk Sztuki" w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. Swoje prace zaprezentowało tam 40 artystów i artystek, a w tym dra hab. Aleksandra Sojak-Borodo, prof. UMK z Katedry Rysunku oraz dra Magdalena Chomiak z Katedry Technologii i Technik Sztuk Plastycznych.
Projekt Dotyk Sztuki/Touch of Art ma w swoim założeniu przybliżyć dostęp do kultury osobom niewidomym, osobom o ograniczonej percepcji wzrokowej i z niepełnosprawnościami wzroku oraz poszerzenie percepcji odbiorców widzących. Za wystawę odpowiedzialni było kuratorka Anna Beata Barańska oraz kurator Radosław Skóra.
Aleksandra Sojak-Borodo - "Sweet Art III"
Sweetart to nowa propozycja artystyczna stawiająca sobie za główny cel zaspokojenie jednego z podstawowych pragnień człowieka, jakim jest chęć obcowania ze słodyczą. Sweetart oddziałuje na zmysły, zachęca do bezpośredniego kontaktu z obrazem, sprawia, że sztuka staje się zjadliwa. Wykorzystując najwyższej jakość czekolady, daje odbiorcy możliwość pełnej konsumpcji dzieła oraz poczucie nasycenia.
Więcej i audiodeskrypcja TUTAJ
Magdalena Chomiak - "Forma Biologiczna I"
Technika własna: szycie ręczne
Kolekcja składa się z miękkich obiektów, które odnoszą się do żywych organizmów, wyabstrahowanych z naturalnego kontekstu i funkcji. Prace mają gładką, materiałową fakturę przypominającą delikatne, cielesne formy. Symboliczne proste kształty, wzbogacone o drobne, wypukłe przeszycia prowokują do skojarzeń, związanych z bliznami, szwami i innymi zmianami na skórze. Miękkie, gładkie formy łączą wrażenie przyjemnej w dotyku powierzchni i niejasnej proweniencji obiektów, które sprawiają wrażenie oddzielonych od ciała. Forma uszyta z futra naturalnego, bawełny i nylonu z wypełnieniem syntetycznym, o wielkości 120 na 34 cm w symboliczny sposób nawiązuje do biologii i witalności żywych organizmów. Zastosowanie w pracy materiałów o odmiennych właściwościach, zestawienie naturalnego włosia z gładkimi, wypukłymi formami porusza zmysły. Wprowadzenie futra o charakterystycznym zapachu budzi także skojarzenie z masową hodowlą zwierząt i ich cierpieniem. Połączenie miękkich, ciepłych, delikatnych powierzchni z obłymi formami ze śladami szycia budzi różne odczucia. Obiekty mają zatem niejednoznaczny i niedookreślony charakter.
Więcej informacji o wystawie TUTAJ