Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki
GŁOSOWANIE W PLEBISCYCIE SYBILLA 2023 NA NASZĄ REALIZACJĘ KONSERWATORSKĄ
Zachęcamy wszystkich Państwa do oddania swojego głosu w Plebiscycie Konkursu Sybilla 2023, w którym można zagłosować na realizację konserwatorską dr Aleksandry Gralińskiej-Grubeckiej i dr. Pawła Paskala secesyjnej fajansowo-marmurowej lady sklepowej z końca XIX w. z Muzeum Gospodarki Mięsnej w Sielinku, Oddziału Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.
Głosowanie jest anonimowe, a głosy zbieramy do poniedziałku 20 maja 2024 r., do północy, zaznaczając Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, w linkach:
https://nim.gov.pl/aktualnosci/plebiscyt-publicznosci-konkurs-sybilla-2023.html
https://www.facebook.com/search/top?q=sybilla%20g%C5%82osowanie%20publiczno%C5%9Bci
Realizacja ta jest już laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Wydarzenie Muzealne Roku SYBILLA, będącym najważniejszą formą uznania najwybitniejszych osiągnięć, organizowanym przez MKiDN oraz Narodowy Instytut Muzeów. Od ponad 40 lat nagrody i wyróżnienia przyznawane w Konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla są najważniejszą formą uznania osiągnięć w polskim muzealnictwie.
W ramach konkursu SYBILLA realizacja podlega również oddzielnemu głosowaniu publiczności on-line. Jury wyłoniło 18 wyjątkowych projektów obejmujących wystawy, projekty naukowe, edukacyjne, a także prace konserwatorskie. Decyzję jury konkursowego poznamy już 22 maja 2024 r. podczas uroczystej gali laureatów w Muzeum Architktury we Wrocławiu, zdobywcy ubiegłorocznego Grand Prix Sybilli.
Konserwowana lada sklepowa ukazuje ówczesne piękno sztuki użytkowej i stanowi unikat na skalę kraju. Mebel należał do okręgowej dyrekcji kolei żelaznej dworca Berlin Ostbahnhof i został sprzedany po likwidacji jego funkcji pasażerskich. Konstrukcję lady wykonano z drewna polichromowanego, lico obłożono flizami fajansowymi z manufaktury w Miśni/Meissen, blat wykonano z białego polerowanego marmuru, nastawę ze szkła na stalowych emaliowanych wspornikach (masa mebla bez marmuru wynosi ok. 400-500 kg). Front dekorują różnobarwne motywy roślinne oraz przedstawienia pasących się krów i świń. Przeprowadzono konserwację elementów szklanych, marmurowych, emaliowanych, z drewna (dezynsekcję, usuwanie przemalowań, wzmacnianie, uzupełnianie ubytków masami i flekowanie), konserwację ceramiki: oczyszczanie, klejenie, uzupełnianie ubytków w czerepie i szkliwie przy użyciu stabilnych przebadanych w ramach pracy magisterskiej lakierów uretanowo-akrylowych, skanowanie 3D brakujących elementów okładziny, wydruk 3D modeli żywicznych kształtek powiększonych o 8% w stosunku do oryginału, wykonano kopie brakujących kształtek i fliz z odpowiednio dobranej gliny fajansowej metodą wypału w piecu ceramicznym, opracowano recepturę szkliw ceramicznych zbliżonych do oryginalnych niskotopliwych miedziowo-ołowiowych.
Lada po zakończeniu prac konserwatorskich, po połączeniu wszystkich elementów w całość - ponownie w Muzeum.
Wszystkich zainteresowanych szczegółami procesu konserwacji zapraszamy na 11th International Conservation Conference - Problems connected with keeping and conservation of collections in museums, Szreniawa, 24-26.09.2024, podczas której prezentowany będzie referat „Challenges in conservation of an art-nouveau counter decorated with Miśnia faience tiles”.
https://www.facebook.com/groups/512544602116804/permalink/7196290777075453/