Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

ul. Sienkiewicza 30/32

zdjęcie nagłówkowe

Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

OD 29.06 WYSTAWA "BATOREGO 1/3 - OBIEKTY" ALICJI MAJEWSKIEJ

Zdjęcie ilustracyjne

Galeria Wspólna w Bydgoszczy przy ul. Batorego 1/3 zaprasza na wernisaż wystawy Alicji Majewskiej pt. „Batorego 1/3 – obiekty”. Zbieżność tytułu wystawy i adresu galerii jest nieprzypadkowa, autorka po kilkunastu latach wróciła do galerii z kolejną wystawą, tym razem odnoszącą się do hipotetycznych historii, które mogły wydarzyć się i pod tym adresem. Wernisaż odbędzie się 29.06.2023 r. o godz. 19.00.

Alicja Majewska

Wystawa – Galeria Wspólna, Bydgoszcz :  „Batorego 1/3 – obiekty”

29.06 – 08.09.2023 r.

kuratorka: Justyna Gongała-Wyzujak

"Batorego 1/3". Fascynują mnie powroty. Niekiedy gubię drogę, bo pamięć jest zawodna i potrafi skierować na manowce. Ratuję się więc sposobem. Szukam tropów, które mogą być pomocne w ustaleniu pozycji osoby lub pożądanego miejsca, czasem zapisanego adresem. Skierowałam się ku  przedmiotom - zaufałam im, bowiem mają możliwość bezstronnego zachowania śladów cudzej obecności. Stworzone by służyć człowiekowi pokornie zapisują na swoich powierzchniach i w zdeformowanych kształtach historie, którym mimowolnie towarzyszyły. Fragmenty, kawałki, resztki i wszystko co jeszcze odnajdziemy stanowią zdewastowaną bibliotekę codzienności. Zachowują jednak potencjał całości, dają szansę na odtworzenie, na rekonstrukcję losów i emocji tych, którzy wypełniali swoim życiem dane im miejsce. Ale co wydarzy się, gdy pamięć przytępiona minionym poskleja i dowolnie wymiesza wspomnienia lub  kierowana podświadomością zatrze przeżyte wydarzenia? Czy spreparowana w ten sposób opowieść o przeszłości jest nadal prawdziwa? Ala Majewska

"Batorego 1/3" to adres lokalu w kamienicy. Dawniej mieszkanie, teraz galeria, którą swoimi pracami "urządziła" Alicja Majewska. To minimalistycznie wyrafinowane obiekty o surrealistycznym wyrazie, tworzone z fragmentów codziennych przedmiotów. Wystawa doskonale łączy teraźniejszość z przeszłością miejsca, w którym się odbywa. Ekspozycja prac Alicji Majewskiej wywołuje poczucie dwuznaczności i niepokoju. Część obiektów jest zawieszona na ścianach lub umieszczona na postumentach, lecz pomalowanych wzorzystym wałkiem, przypominającym tapetę w mieszkaniu. Na wystawie można zobaczyć m.in. stół na dywanie, zastawę, stos zapasowych obrusów i portret na ścianie. Całość przypomina salon, lecz twórczo zdewastowany – przedmioty występują tu w rzeźbiarskich imitacjach, nowych konstrukcjach, fragmentach. Niepokojąca dwuznaczność wynika z faktu, że ta przestrzeń należy do dwóch odmiennych światów: znajomej, bliskiej codzienności i świata kreacji artystycznej, który może być subiektywny, niejasny i tajemniczy. Podobnie jak wspomnienia. Dodatkowo, na wystawie pojawiają się dwa dzieła malarskie, sugerujące, że ktoś przygląda się temu osobliwemu wnętrzu, jakby przez dziurkę od klucza, z pewnego oddalenia. To dwie kobiety spoglądają z dwóch różnych punktów widzenia. Alicja Majewska nie stroni od eksperymentów w swojej twórczości, ale istotą jej rzeźby jest materialność. Doskonały warsztat rzeźbiarski pozwala jej poszukiwać intrygujących rozwiązań formalnych, wykorzystując potencjał plastyczny gotowych przedmiotów. Obiekty takie jak "Obręcz" i "Fragment", tworzą interesujące relacje z przestrzenią i światłem. Seria "Niepamięć" przyciąga uwagę rytmiczną strukturą. Prace z cyklu "Kolekcja" są zmysłowe i budzą chęć dotknięcia ich. Eleganckim, minimalistycznym i poetyckim wyrazem urzekają obiekty z cyklu "Niebieska Linia". Autorski tekst towarzyszący wystawie sugeruje, że to, co widzimy, skrywa jednak dodatkową, wielowarstwową opowieść. Czyją? Tego miejsca, autorki, a może niejednego widza? Alicja Majewska podchodzi do wybranych lub stworzonych przez siebie przedmiotów z wrażliwością i czułością. Obiekty wraz z ich historiami wydają się być bliskie i istotne dla niej samej. Jej rzeźba ma jednak formę otwartą, każdy fragment, symbol czy ślad otwiera pole dla indywidualnej percepcji. Pozwala odbiorcy swobodnie uzupełniać wizję całości, snuć interpretacje i wyobrażenia. W ten sposób artystka trafnie oddaje także naturę pamięci, która bywa fragmentaryczna, niejasna, otwarta i zmienna. Justyna Gongała-Wyzujak

Alicja/Ala Majewska - rzeźbiarka i nauczycielka akademicka. Tytuł profesora sztuki otrzymała w 2020 r. Twórczość w zakresie medalierstwa oraz  obiektu rzeźbiarskiego. W swojej sztuce odnosi się do zagadnienia  fenomenu pamięci i związanego z nim procesu wspomnienia. Szczególnie  interesuje ją perspektywa indywidualnego doświadczenia rozpoznanego w kontekście współczesności.

Autor zdjęć: Adam Fisz

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture.