Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

ul. Sienkiewicza 30/32

zdjęcie nagłówkowe

Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

WYSTAWA INDYWIDUALNA ANNY WYSOCKIEJ "ŁBY. ROGATE"

Zdjęcie ilustracyjne

Zapraszamy na wystawę "ANNA WYSOCKA. ŁBY. ROGATE", której wernisaż odbędzie się 18 stycznia 2023 r. o godz. 19.00 w Promie Kultury w Warszawie (ul. Brukselska 23). Wystawa indywidualna prof. dr hab. Anny Wysockiej potrwa do 19 lutego 2023 r.

Na wystawie pt. ANNA WYSOCKA. ŁBY. ROGATE w Promie Kultury w Warszawie zaprezentuję cztery cykle prac. Tytułowe ŁBY https://annawysocka.com.pl/galeria-15-lby-rysunki/ to wielkoformatowe rysunki powstałe w latach 2017-2019. Ciemne głowy, inspirowane zwierzęcymi, na białym tle mają przypominać tarcze lub maski. Przypisałam oczom najistotniejszą rolę. Zależało mi na ich wyrazie, dlatego patrzą, zatrzymując, poruszając, niepokojąc, oskarżając lub osaczając. Monika Mellerowska w swojej recenzji pt. „Anna Wysocka w Muzeum w Grudziądzu" (27.01.2020; KlubTygodnika.pl) https://annawysocka.com.pl/monika-mellerowska-anna-wysocka-w-muzeum-w-grudziadzu/ pisze: "Można Łby odczytywać wielotorowo - ciche ze swej delikatnej papierowej natury, jednocześnie krzyczą doświadczeniem bólu i okrucieństwa wyzierającego z ogromnych oczu. I choć ze względu na swoją nazwę kojarzą się ze zwierzętami, przedstawiają też ludzkie doświadczenie - zielone, kobaltowe i szare, z przenikliwymi oczami, są tym, co ukryte w ludzkiej myśli i ciele. Są też Łby swoistą wizją ludzkiej wyimaginowanej wyższości nad światem zwierzęcym, poczuciem władania nim, bo z wyrazu oczu łbów bije też niemy zwierzęcy strach".

Tym samym tytułem ŁBY opatrzyłam cykl rzeźb z lat 2015-2018 https://annawysocka.com.pl/galeria-14-wyk/, które podobnie jak rysunki inspirowane były zwierzętami. Prof. Krzysztof Pituła analizuje je w tekście pt. „Materia” https://annawysocka.com.pl/recenzja-2016-pitula/: "Medium Wysockiej to ponad wszystko materia, materia przetworzona przez upływ czasu, tworząca się i stanowiąca w sposób naturalny pod presją czasu. (…) Wysocka mająca rzadki i niezwykły instynkt rozpoznawania wartości urody materii i naturalnej plastyczności piękna co do formy, koloru i powabu struktury rzeczy, dostrzegła właśnie w żelazie i stali szczególne możliwości kreacyjne interesujących ją form wypowiedzi. Zaklęty kod tej materii od momentu powstania aż do unicestwienia jakże przystaje do egzystencji człowieka z wszystkimi jego etapami życia i oznakami starzenia się".

Trzeci cykl prac, wpisanych w tytuł wystawy to ROGATE - rzeźby, pochodzące z roku 2017 oraz z lat 2021-2022. Powstały z drewna połączonego z elementami metalu. Wydobywanie formy zaklętej w materii stało się dla mnie niezwykłym doświadczeniem. Nieustający zachwyt pięknem i doskonałością zwierząt spowodował, że postanowiłam poświęcić rzeźby tym szczególnie silnym i majestatycznym, niezależnym - rogatym. W ostatnich realizacjach pojawia się dualizm, związany z pochwałą witalności oraz wolności, zestawioną z elementami odnoszącymi się do czasu, w jakim przyszło nam żyć. Unicestwiane są istnienia, nie tylko ludzkie; to niezawinione i nieuniknione cierpienie w sposób szczególny porusza mnie w pracy twórczej.

Wystawę dopełnią dwa zestawy. Pierwszy z nich to miniatury rzeźbiarskie pt. Afryty (2017) https://annawysocka.com.pl/afryty/ , swoiste trofea myśliwskie. Napiętnowałam je emocjami, związanymi z moim negatywnym nastawieniem do polowań. Drugi to niewielkie Maski z cyklu Autoportrety Animalistyczne (2021), w których po raz pierwszy wykorzystałam kolorowe szkło. W kształtach nawiązujących do zwierzęcych głów, napiętnowanych znaczeniami emocjonalnymi, sakralnymi, czy magicznymi, ukryłam swój autoportret.

Prace pokazane na wystawie pt. ANNA WYSOCKA. ŁBY. ROGATE w Promie Kultury w Warszawie tworzą Autoportret ANImalistyczny. ANNA WYSOCKA

pozostałe wiadomości