Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

ul. Sienkiewicza 30/32

zdjęcie nagłówkowe

Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki

18-19 XI. E. JABŁOŃSKA NA FESTIWALU SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ "NARRACJE"

Zdjęcie ilustracyjne
fot. Alina Żemojdzin

Instytut Kultury Miejskiej oraz Gdańska Galeria Miejska zapraszają na festiwal sztuki współczesnej NARRACJE prezentowany w przestrzeni publicznej Gdańska. NARRACJE każdego roku odbywają się jesienią, zawsze w innej dzielnicy, stającej się punktem odniesienia dla kuratorów i kuratorek oraz inspiracją dla artystów i artystek, którzy posługując się różnymi narzędziami, pozostają w bliskiej relacji z przestrzenią, prowokują, interweniują i zrywają warstwy codzienności, by ujawnić ukryte znaczenia. Tegoroczne NARRACJE #13 odbywają się pod hasłem: "EXPO Przeróbka. Jesteśmy, byliśmy będziemy".

Na dwa festiwalowe dni, tj. 18-19 listopada 2022 r., w gdańskiej hali Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i Miejskiego zadomowi się Elżbieta Jabłońska z instalacją "Przeróbka, Przerabka, Trojan, Troyl".

Artystka doświetli to, co na co dzień pozostaje w półmroku i na moment zatrzyma dla nas obraz tego miejsca, jego ponad stuletniej historii oraz osób, które je tworzyły. Historia ZNTK (od lat 90. ZNTKiM) sięga 1910 roku. Wówczas zakłady nosiły nazwę Główny Warsztat Kolejowy Gdańsk-Trojan. W latach 1942-1945 produkowano tu kadłuby ścigaczy torpedowych dla niemieckiej marynarki wojennej. Po wojnie ZNTK wykonały m.in. kilkadziesiąt pługów odśnieżnych, których podstawą były silniki odrzutowe samolotów MiG. Zakłady wsławiły się też odbudową otrzymanych w ramach odszkodowań wojennych spalonych wagonów berlińskiego S-bahnu, które po renowacji przez lata służyły jako wagony SKM-ki.
 
Kuratorka wątku sztuka: Emi Orzechowska, kuratorka wątku miasto: Bogna Świątkowska.
 
Pełen program festiwalu: https://narracje.eu/narracje-13/program/

Festiwalowa strona: https://narracje.eu/

FB: https://www.facebook.com/NarracjeGdansk/

 
Elżbieta Jabłońska – artystka sztuk wizualnych tworząca instalacje, fotografie, performanse oraz działania czasowo-przestrzenne. W swojej sztuce podejmuje ironiczną grę z przypisywanymi jednostce rolami społecznymi i mechanizmami funkcjonowania instytucji sztuki. Dzieło sztuki traktuje jako obiekt relacyjny, którego sens i znaczenie mogą podlegać zmianom i negocjacji.

pozostałe wiadomości