Dyscyplina Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki
MARIAN STĘPAK W GALERII WSPÓLNEJ W BYDGOSZCZY
Marian Stępak "Z czasem"
Galeria Wspólna, ul. Batorego 1-3, Bydgoszcz
Czas trwania: do 30.06.2022
Galeria Wspólna, ul. Batorego 1-3, Bydgoszcz
Czas trwania: do 30.06.2022
Główną częścią wystawy są najnowsze dzieła, nazywane przez Mariana Stępaka obrazami tekstylnymi. Są to prace wykonane w zdecydowanej większości z zużytych ubrań i tkanin, jednak najbardziej rozpoznawalną częścią ubioru, którą artysta wykorzystuje w swoich realizacjach, są skarpetki. Cykl pod tym samym tytułem jest już bardzo rozbudowany, tworzony od 20 lat. Skarpetki najczęściej przetarte lub z większymi ubytkami, są w różnoraki sposób rozcinane, by powstała płaszczyzna, wobec której powstają „anatomiczne” podobrazia. Dzięki takiemu zabiegowi prawie każdy z nich posiada nieregularną formę.
Część z przygotowanych na wystawę prac pochodzi z trzech ostatnich wystaw, które w latach 2018, 2019 i 2021 artysta zorganizował na terenie Ukrainy. Ostatnia z nich, w uczelnianej galerii Narodowej Akademii Sztuki we Lwowie, była efektem reminiscencji z wyprawy do Kijowa i w Karpaty Wschodnie. Na ekspozycji znajdzie się także kilka obiektów z tego roku, które Marian Stępak dedykował Ukrainie, a także zapis wideo, z krótkiego dokamerowego performance'u, wykonanego w 2019 roku nad Dnieprem w Kijowie. Tytuł prezentacji odnosi się zarówno do przemijania, jak i do problematyki destrukcji materii, a tego typu materiały wykorzystuje artysta już od 40 lat.
Część z przygotowanych na wystawę prac pochodzi z trzech ostatnich wystaw, które w latach 2018, 2019 i 2021 artysta zorganizował na terenie Ukrainy. Ostatnia z nich, w uczelnianej galerii Narodowej Akademii Sztuki we Lwowie, była efektem reminiscencji z wyprawy do Kijowa i w Karpaty Wschodnie. Na ekspozycji znajdzie się także kilka obiektów z tego roku, które Marian Stępak dedykował Ukrainie, a także zapis wideo, z krótkiego dokamerowego performance'u, wykonanego w 2019 roku nad Dnieprem w Kijowie. Tytuł prezentacji odnosi się zarówno do przemijania, jak i do problematyki destrukcji materii, a tego typu materiały wykorzystuje artysta już od 40 lat.