Dyscyplina Nauki o Sztuce
GAUGER ART GALLERY. WYSTAWA POD KURATELĄ JANA W. SIENKIEWICZA
Zapraszamy na wystawę w Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie (Al. Jerozolimskie 51) w ramach cyklu "Sztuka świata w Gauger Art Gallery". Tym razem, pod kuratelą prof. dr. hab. Jana Wiktora Sienkiewicza, obejrzeć będzie można malarstwo Tomasza Kopcewicza. Wystawę pt. "Echo nadmiaru" można oglądać od 30 lipca 2024 r. do 16 sierpnia 2024 r.
Galeria Gauger Gallery, w letniej odsłonie wystaw współczesnej sztuki polskiej prezentuje najnowszy cykl dzieł malarskich Tomasza Kopcewicza pt. „Echo nadmiaru”. Od początku kariery artystycznej, punktem wyjścia dla wielu dzieł Tomasza Kopcewicza były niejednokrotnie banalne elementy pejzażu miejskiego, które jednak w sposób istotny wpływają na nasze zachowanie, np: kraty, bariery regulujące ruch uliczny, czy charakterystyczny dla korporacyjnego openspace - labirynt pracowniczych boksów. W swoich kompozycjach Kopcewicz porusza się bardzo często na pograniczu pomiędzy przedstawieniowością i abstrakcją, przez co w poszczególnych scenach malarskich dominuje subtelnie wykoncypowana geometria z niezwykle przemyślaną i zakomponowaną kolorystyką. Ale, jak potwierdza sam artysta, język abstrakcji – który jest mu najbliższy, nigdy nie był dla niego „językiem pustych form służących jedynie do dekorowania powierzchni płótna. Nie jest również zbiorem symboli w osobistym kodzie malarskim”. W praktyce malarskiej Kopcewicza ma on zawsze „bezpośrednie odniesienie do otaczających nas zjawisk czy życia w ogóle. Czasem przybiera bardziej, a czasem mniej rozpoznawalny kształt; zawsze jednak jest echem doświadczania przede wszystkim świata materialnego”.
Wystawa najnowszych płócien Tomasza Kopcewicza składa się dwudziestu dwóch kompozycji wykonanych w dużej mierze w pierwszej połowie 2024 roku. Wystawione prace budowane są w oparciu o powtarzalne motywy, które nawiązują z jednej strony do form dostrzeganych w naturze, a z drugiej do powidoków znajomych kształtów - masowo produkowanych przedmiotów czy powielanych wzorów. Stąd też formy budujące kompozycje poszczególnych obrazów-przedstawień-scen w najnowszych realizacjach malarza tracą swój ciężar. Artysta materię malarską/farbę nakłada na płótno bardzo cienką warstwą, z dużą ilością terpentyny. Dzięki temu nadaje swoim przedstawieniom lekkości, płótno w odbiorze zdaje się być odciążone od nagromadzonych form. Tymi zabiegami malarz jednocześnie akcentuje nietrwałość, niesolidność i banalność poszczególnych motywów. W wielu przedstawieniach dochodzi do „rozmycia” i „rozpuszczenia” kształtów. Ale, na prezentowanej wystawie znalazły się również kompozycje, w których dominuje precyzja, zaś kolor zdaje się tracić na sile, blaknąć i wręcz zanikać. W rozmowie przed wystawą artysta stwierdził: „gdybym miał użyć słów-kluczy do prezentowanego na wystawie warszawskiej najnowszego cyklu moich dzieł, na pewno byłyby to: recykling form, niedopasowanie, zużycie (także pewnych praktyk malarskich), zmęczenie powtarzalnością motywów i klisz, oraz niedopasowanie po powtórnym użyciu (recyklingu)”. Prezentowane w Gauger Gallery najnowsze dzieła Tomasza Kopcewicza niewątpliwie są świadectwem niezwykle żywotnego i ciągle w procesie poszukiwań – aktualnego języka coraz to bardziej wysublimowanych form „do tu i teraz” - nie będącego jedynie pustym ornamentem czy formą dekoracji. Jan W. Sienkiewicz, kurator wystawy.
--------
Tomasz Kopcewicz - urodził się w 1974 roku w Kamieniu Pomorskim. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Uzyskał dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Włodzimierza Łajminga (2002) oraz w Pracowni Intermediów u prof. Witosława Czerwonki. Od 2002 roku był rezydentem Gdańskiej Kolonii Artystów na terenach postoczniowych, gdzie współtworzył artystyczną grupę „Znajomi Znad Morza”. Zajmuje się malarstwem i realizacją prac wideo. Prezentował swoją twórczość na wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, warszawskiej Kordegardzie, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Galerii Sztuki Współczesnej BWA we Wrocławiu czy Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Jest laureatem polskiej edycji festiwalu One Minute Films (Gdańsk - 2006) oraz Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” (Galeria Bielska BWA – 2005). W 2017 roku Muzeum Narodowe w Gdańsku zakupiło obrazy Tomasza Kopcewicza do swojej kolekcji. W 2022 roku siedem wielkoformatowych kompozycji wykonanych na płótnie (m.in. w towarzystwie dzieł Magdaleny Abakanowicz, Sylwestra Ambroziaka, Łukasza Patelczyka, Michała Jackowskiego, Natalii LL i Justyny Kisielewicz) artysta zaprezentował w Pawilonie Polskim podczas 23. Międzynarodowej Wystawy Sztuki Współczesnej NordArt 2022. Obecnie artysta mieszka w Warszawie. Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Sztuk Plastycznych Wydziału Architektury i Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej.
Tomasz Kopcewicz, bez tytułu, olej na płótnie, 2024, źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063501162999.