Dyscyplina Nauki o Sztuce
WYSTAWA "ZAPOMNIANY MISTRZ. TWÓRCZOŚĆ JÓZEFA HECHTA"
26 września 2023 r. w Warszawie, w Fundacji Art&Modern (ul. Jaracza 8), o godz. 18.00 zostanie otwarta wystawa Zapomniany mistrz. Twórczość Józefa Hechta (1891–1951), na której zaprezentowany będzie wybór obrazów olejnych, grafik i rzeźb tego artysty. Kuratorką wystawy jest dr hab. Katarzyna Kulpińska, prof. UMK.
Podczas wernisażu odbędzie się promocja albumu graficznego Józef Hecht.Arka Noego/Atlas. Reprint dwóch najwcześniejszych tek graficznych Hechta wykonanych w miedziorycie i wydanych pierwotnie w Paryżu: Arki Noego (1926) i Atlasu (1928). Publikacja zawiera także esej dr hab. Katarzyny Kulpińskiej, prof. UMK na temat graficznej twórczości Hechta oraz rozbudowane komentarze do każdej z plansz graficznych. Album jest wydaniem kolekcjonerskim, wydrukowanym ze szczególną starannością na wysokiej jakości papierze Arctic Munken Pure Rough. Współwydawcą albumu jest Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”.
-------
Wystawa potrwa do 30 listopada 2023 r.
Kierowniczka projektu: dr Magdalena Furmanik-Kowalska
Współorganizatorzy wydarzenia: Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”, Wejman Gallery
Partner: Fundacja PZU
Patronat honorowy: Muzeum POLIN
Partnerzy projektu: Uniwersytet Łódzki, Muzeum Miasta Łodzi, Musée du Dessin et de l'Estampe Originale w Gravelines, Dolan/Maxwell Gallery, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
Więcej o wydarzeniu: https://artmodernfoundation.pl/pl/news/zapomniany_mistrz_jozef_hecht
-------
Józef Hecht, Rue Mouffetard, miedzioryt, 1933
Józef Hecht - urodzony w Łodzi syn żydowskiego przedsiębiorcy tekstylnego. Wykształcony w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po zawierusze I wojny światowej, którą przetrwał w Skandynawii, włączył się w latach dwudziestych w artystyczny ferwor paryskiego Montparnasse'u; zyskał uznanie jako wybitny grafik – wirtuoz rylca. Wskrzesił w nowoczesnej formie miedzioryt, niemal zupełnie zarzucony pod koniec XVIII wieku; respektował reguły i rygor warsztatu, ale podejmował także eksperymenty z ruchomymi matrycami. Hecht przyczynił się do założenia, wspólnie z przyjacielem i uczniem, Stanleyem Williamem Hayterem, słynnego Atelier 17, działającego w Paryżu (1927–1939) i Nowym Jorku (1940–1955). Pracowali w nim i eksperymentowali w zakresie grafiki m.in. Max Ernst, Óscar Domínguez, Yves Tanguy, Maria Helena Vieira da Silva, Wassily Kandinsky, Joan Miró, Louise Bourgeois, Willem de Kooning, Mark Rothko, Andy Warhol i wielu innych twórców. Artysta obracał się w międzynarodowym kręgu École de Paris, utrzymywał kontakty i przyjaźnił się z najwybitniejszymi malarzami, rzeźbiarzami, grafikami i literatami swej epoki. Pozostawał jednak konsekwentny w realizacji własnej wizji artystycznej i w podążaniu indywidualną ścieżką rozwoju. Jego prace olśniewają świeżym spojrzeniem na świat natury, indywidualnym stylem w każdej z uprawianych dyscyplin; finezją i wyrafinowaniem w perfekcyjnej warsztatowo grafice, żywiołowością barwy i motywów przyrodniczych w malarstwie, subtelnością i elegancją w rzeźbie. Hecht czerpał inspirację z wielu kultur. Wychowany w judaizmie, utrzymywał przez część życia kontakty z artystami o żydowskich korzeniach, m.in. z łódzką grupą artystyczną Jung Idysz. Czas spędzony w Norwegii w okresie I wojny światowej zaowocował przyjaźniami z pochodzącymi stamtąd artystami i fascynacją północnym pejzażem Europy. Obie żony artysty były Szwedkami, a jego syn urodził się i wychował we Francji. Życie w dzielnicy Montparnasse oraz nauczanie grafiki w Atelier 17 zapewniało Hechtowi kontakt z artystami z całego świata. I choć w 1929 roku przyjął obywatelstwo francuskie, do końca życia czuł się Polakiem. Jego spuścizna pozostaje do dziś rozproszona poza rodzimym krajem.