"Antique Games" stanowi próbę wizualnego opisu współczesnej kultury, zdominowanej przez konsumeryzm (czy konsumpcjonizm), powiązany z utylitarystycznym podejściem do świata i hedonistycznym materializmem, rodzącym w konsekwencji pełzający za nim nihilizm. Dzieła prezentowane na Nord Art 2023 wpisują się w postmodernistyczną grę/zabawę rzeźbiarza, bawiącego się formami antycznymi, jak i zaczerpniętymi ze światowej dwudziestowiecznej kultury popularnej. Są rodzajem zaklętego w artystyczną formę moralitetu – poprzez który artysta zadaje pytania o uniwersalne wartości i prawa.
Artysta wciąga odbiorcę w poszukiwanie drogi do moralności, jako formalnego zespołu norm i praw, ale także akcentuje znaczenie autonomii osoby/człowieka jako wartości aksjologicznej. Inspiracją dla autorskiego konceptu - „przesłania” treściowego Pawilonu Michała Jackowskiego, była grupa sześciu posągów autorstwa Michała Anioła Buonarrotiego, wykonanych w XVI wieku do projektowanego grobowca Juliusza II. Cztery „niedokończone” (non finto) marmurowe rzeźby „Jeńców” autorstwa Buonarottiego, w których męskie akty zaledwie wyłaniają się z brył białego marmuru kararyjskiego, powstałe około 1525-1530, eksponowane w Galleria dell'Accademia we Florencji, interpretowane są przez krytyków sztuki (z powodu na ich rzeźbiarskie opracowania), jako świadoma forma ekspresji artystycznej. Najsilniej jednak – na treściowe przesłanie projektu Jackowskiego prezentowanego na NordArt 2023, oddziałały dwie inne rzeźby Michała Anioła, pochodzące z około 1513 roku: „Umierający Jeniec” i „Zbuntowany jeniec” - znajdujące się obecnie w paryskim Luwrze. Polski artysta, łącząc rzeźby ulokowane w trzech amfiladowo zakomponowanych wnętrzach budowli wykonanej na wzór greckiej świątyni z multimedialnymi projekcjami w metopach fryzu i w niszy zamykającej ostatnią jej salę, stworzył narrację niezwykle spójną, proponującą ironiczną grę w odczytywanie tradycyjnych mitów jako metafor nawiązujących do współczesnego konsumeryzmu. Michał Jackowski proponuje współczesnemu - ponowoczesnemu odbiorcy/konsumentowi (skłonnemu często do dekonstrukcji), wtopienie się w proces odczytywania nowych znaczeń, zaklętych - w opartych na klasycznej antycznej – greckiej i rzymskiej tradycji - figuratywnych kompozycjach wykonanych z marmuru kararyjskiego i odlanych z brązu. Dominującą dla Jackowskiego jest sugestia charakterystycznej postawy konsumenckiej w jej wiecznym - bo niemożliwym do zaspokojenia – niespełnieniu. To stan poczucia bolesnej ambiwalencji wyrażający się w dążeniu konsumenta do maksymalizacji rozkoszy, przy świadomości, że ostatecznie horyzont jej spełnienia jest nieosiągalny.
Szczegółowy opis realizacji dostępny jest na portalu Wspólnoty Polskiej
TU.