Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego
1. Charakterystyka obszaru badawczego
Katedra zajmuje się badaniami oraz konserwacją i restauracją dekoracji ściennych wykonanych w technikach tzw. malarstwa monumentalnego, do których zaliczają się malowidła ścienne, sgraffita i mozaiki. Prowadzone są badania mające na celu określanie stanu zachowania dekoracji ściennych, przyczyn występującej destrukcji oraz wskazanie optymalnych metod i zakresów ingerencji konserwatorsko-restauratorskich. W katedrze prowadzone są badania metod i materiałów stosowanych lub proponowanych do konserwacji-restauracji dekoracji ściennych. W pierwszej kolejności są testowane na modelach dekoracji, a następnie selektywnie wprowadzane do zastosowania na obiektach zabytkowych. Przedmiotem badań są dekoracje ścienne pochodzące z różnych okresów historycznych (od starożytności po współczesność), wykonane przy użyciu zróżnicowanych materiałów i technik oraz eksponowane w różnych warunkach klimatycznych. Równoczesnym obiektem badań są różnorodne i indywidualne objawy zniszczeń i problematyka związana z zatrzymaniem negatywnych procesów.
2. Dydaktyka
Oferta dydaktyczna katedry Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego skierowana jest głownie do studentów kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki – specjalność konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej, a także do studentów kierunku malarstwo – specjalność malarstwo w architekturze, oraz uczestników studiów podyplomowych. W katedrze prowadzone są wykłady dotyczące konserwacji malarstwa ściennego i historii malarstwa w architekturze, ćwiczenia uczące metodyki podstawowych zabiegów konserwatorsko-restauratorskich, technik uzupełniania ubytków i zabiegów przenoszenia/rozwarstwiana malowideł ściennych. Pod kierunkiem doświadczonych promotorów/opiekunów realizowane są prace dyplomowe, teoretyczno-badawcze i konserwatorsko-artystyczne. Tematami prac teoretyczno-badawczych najczęściej są badania metod i materiałów konserwatorskich oraz zagadnienia teoretyczne związane z rekonstrukcją, aranżacją, itp. Prace konserwatorsko-artystyczne polegają na pełnej konserwacji-restauracji (wraz z dokumentacją) zabytkowej dekoracji ściennej. Ważnym elementem dydaktyki są ćwiczenia terenowe studentów, realizowane pod kierunkiem kadry dydaktycznej, na obiektach zabytkowych.
3. Współpraca ze środowiskiem zewnętrznym
Katedra jest otwarta na współpracę z różnymi podmiotami zewnętrznymi w zakresie badań, konserwacji-restauracji oraz profesjonalnego doradztwa. Wykonujemy usługi dla szerokiego spektrum zleceniodawców zewnętrznych: od indywidualnych właścicieli zabytków, po parafie, muzea i różne instytucje samorządowe. Pracownicy i studenci katedry byli i są wykonawcami badań i prac konserwatorsko-restauratorskich w znaczących obiektach w Polsce i za granicą, takich jak: malowidła w galerii wokół Srebrnej Pagody w Phnom Penh w Kambodży, w Pałacu Ullmannów w Bela w Słowacji, w katedrze w Kamieniu Pomorskim, zamku w Szymbarku, pałacu w Dobrzycy (Muzeum Ziemiaństwa), dawnym klasztorze klarysek w Bydgoszczy (obecnie Muzeum Okręgowe), kościołach, m.in. w Kcyni, Wełtyniu, Stargardzie, Płotach, Kokoszkowach oraz licznych kamienicach toruńskich.